parhaat nettikasinot | nomini casino | casino gods | n1 casino | kulta jaska
Sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi
Tilaa päivitykset sähköpostiisiInstagram-oppaat – mitä niillä voi tehdä ja kuinka
Instagram syytää uusia ominaisuuksia siihen tahtiin, että heikompaa hirvittää; teeveetä, keloja ja nyt jotain ihme oppaitakin. Niitä ei kaikkia missään nimessä pidä ottaa käyttöön - ellei sitten halua. Installa on taipumusta palkita lisänäkyvyydellä niitä jotka näihin...
21 sisältöideaa hyvinvointiyrittäjälle
Tiskin arkistoista löytyy vaikka mitä, esimerkiksi tällainen opas vuodelta 2015: 5 syytä, miksi sun kannattaa perustaa yritykselle oma blogi 1. Blogi on edullisin itsenäisesti hallittava markkinointikanava. Sen kertainvestointi on edullisimmillaan joitakin kymppejä ja...
Sisällön kierrätys – yli 50 tapaa käyttää 1 artikkeli tai video
Sisältöjen miettiminen vaatii aikaa ja vaivaa, ja siksi jokaisesta jutusta kannattaa puristaa irti niin paljon mehuja kuin lähtee. Tässä esimerkissä aloitan artikkelista, mutta alta löytyy esimerkkejä myös videoiden uudelleenkäyttöön. Katsotaan mitä kaikkea siitä vois...
30 ideaa yrityksen some-kanaviin
Jos sun some-sisältö on samanlaista koko ajan, jatkuvasti uuden ja kiinnostavan sisällön keksiminen ja luominen tuntuu vaikeelta, ideat on vähissä ja suunnitelmallisuus puuttuu, tässä sulle laastaria akuuttiin tilanteeseen. Pidemmällä aikavälillä hyötyisit tosin...
Mistä tiedät että on aika uusia nettisivut
Reilu 10 vuotta sitten, 2007 syksyllä sukulaismies kaipasi apua yrityksensä nettisivujen suunnitteluun, ja niinpä pistin opetellen Dreaweaver-ohjelmiston käytön, joilla nykäistiin sivusto kasaan. Sen koommin niille ei tehty mitään. Vasta kun firma pari vuotta sitten...
Annatko asiakkaallesi liikaa vaihtoehtoja? Ei kannattaisi.
Vuonna 2000 kaksi psykologia Sheena Iyengar ja Mark Lepper tutkivat ihmisten ostokäyttäytymistä laittamalla kaupan maistatuspisteeseen esille 24 eri makuista hilloa. Tuloksena oli, että 6 kymmenestä shoppailijasta pysähtyi maistamaan, he testasivat keskimäärin kahta...
Brändätyt valokuvat
Olet varmasti nähnyt upeita Instagram-tilejä, joiden kuvituksessa kulkee sellainen selkeä punainen lanka. Että aina kun omaan kuvavirtaan ilmestyy sen tietyn instagrammaajan kuva, tiedät välittömästi kenestä on kyse. Kuten vaikka tämä mun lempiesimerkkini: Näytä tämä...
Luovuuden esteet ja mitä niille voi tehdä
Usko tai älä, se idea jota kaipaat on tuolla jossakin odottamassa löytäjää; uusi tuote tai palvelu (tai vanhan parantaminen) ja sen markkinointi, asiakkaiden, oman porukan tai jälleenmyyjien innostaminen, myyntiprosessin kehittäminen ja niin edelleen - luovuudelle on...
3 vinkkiä luovuutesi herättämiseen
Viime viikolla blogissa juteltiin luovuudesta ja siitä, että sitä löytyy kaikilta jos vaan vähän viitsii herätellä. Ympäristöllä saattaa olla isokin merkitys tässä prosessissa, ja ympäröivillä ihmisillä taatusti vielä isompi. Jos siis tarkoituksesi on lisätä luovuutta...
Löytyykö sulta nämä 6 luovien ihmisten piirrettä? (Niistä on hyötyä markkinoinnissa!)
Sisällöntuotanto vaatii luovuutta, joka ei suinkaan ole mikään tietyn "tyyppisten" ihmisten yksinoikeus, vaan taito jota voi treenata ja kehittää. Ei siis voi sanoa, että ihminen joko on tai ei ole luova, mutta tiettyjä piirteitä luovuuteen voi kyllä liittää. Vähän...
5 vinkkiä parempaan työtehokkuuteen
Viime tiistain Tiskivuorosta löytyvät ohjeet miten laadin joka viikko oman työlistani - tai no, otsikoin sen kyllä todo. Jos et ole nähnyt sitä, käy täällä ja tilaa se itsellesi sähköpostiin nyt - ei meinaan maksa mitään, mutta saat samalla nuo ohjeet käyttöösi. Et...
Markkinoinnin 15 muistiota
Markkinointi sisältää aina sekä projektiluontoisia kokonaisuuksia, että rutiineiksi luokiteltavia asioita. Kaikista niistä kannattaa olla itsellä muistio tai tarkistuslista, jonka avulla niitä hallitaan ilman, että kaikkea tarvitsee suotta säilytellä mielen päällä....
Kun markkinointi vie liikaa aikaa ja energiaa – yksinkertaista
Tähän aikaan vuodesta tehdään kevätsiivouksia niin sisällä kuin ulkona, ja koetetaan hankkiutua eroon kaikenlaisesta turhasta. Siksi valitsin blogille toukokuun teemaksi asioita, jotka liittyvät markkinoinnin yksinkertaistamiseen ja sitä kautta myös oman työmäärän...
Zero Waste -markkinointia
Jos yhtään luet uutisia etkä ole viettänyt kevättä koomassa, tiedät, että roskat ja varsinkin muovi ovat tällä hetkellä kovasti pinnalla muuallakin kuin Tyynenmeren jätepyörteessä (joo, yritän kuulostaa hauskalta). Otin itsekin osaa maaliskuun muovittomuuskampanjaan,...
YouTube – ennen kuin julkaiset, tarkista nämä
Tässä sulle muistilista asioista jotka kannattaa koota yhteen ennen kuin lataa videonsa omalle YouTube-kanavalle. Viisaammat väittävät, että näillä maksmoi videonsa näkyvyyttä - tietysti siinä tapauksessa, että myös sen sisältö on kiinnostavaa ja laadukasta. Valmis...
Mitä videokanavasi raportit kertovat
Olet viimein rohkaistunut kuvaamaan ja julkaisemaan videoita, joissa markkinoidaan yrityksesi tuotteita ja palveluita, ja joku on niitä jo innostunut katsomaankin. Kun kurkkaat kanavasi statistiikkaan, sieltä löytyy numerotieto poikineen, ja enää pitäisi tietää mitä...
Asiantuntijavinkit YouTube-videoiden tekemiseen
Jos olet miettinyt YouTube-videoiden tekemistä - siis sellaisten ammattimaisten juttujen, joista voisi olla hyötyä (ja ehkä vähän huviakin) muille - mutta et ole ihan varma miten se pitäisi koostaa, tässä on sulle valmis, toimivaksi todettu kaava. Kunnia tämän...
3 suosituinta syytä vältellä yritysvideoiden tekemistä
Ei enää liene kenellekään epäselvää, että videot ovat tämän päivän ja huomisen yritysviestinnän ja sisältöstrategioiden keskiössä. Alkuviikosta ilmestyneessä Tiskivuorossa listasin nämä 11 tapaa toteuttaa videoita, joista JOKAINEN yritys ja organisaatio löytää...
5 askelta – Näin hankit tapahtumallesi ilmaista näkyvyyttä Facebookissa
Jos tahdot tapahtumallesi ilmaista lisänäkyvyyttä Facebookissa, vastaus ovat brändätyt kehykset, joihin lienet törmännyt Facebookissa monesti itsekin. Esimerkkejä näistä ovat tukea ilmaisevat Ranskan liput joita on nähty useampaan otteeseen terroritekojen yhteydessä,...
Millainen mainos Facebookissa toimii
Pohditko mainostamista Facebookissa, mutta et oikein tiedä mistä aloittaisit? No, ensimmäiseksi täytyy päättää mitä niillä mainoksillaan tavottelee. Olen itse mainostanut Facebookissa toistaiseksi varsin harvakseltaan, joten ihan kaikista näistä asioista mulla ei...
Facebookin kuvakoot [sekä valmiita suunnittelupohjia]
Facebook lienee ollut huolissaan graafikoiden työllistymisestä päättäessään, että sen jokaisessa tuotteessa pitää olla erilaiset mitat optimaaliselle kuvakoolle. Mikään muu ei tätä sillisalaattia selitä. Eikä sekään tietysti riitä, vaan mittoja on toki pitänyt...
Facebook mitä missä milloin
Facebook tarjoaa nykyisin niin valtavan määrän vaihtoehtoja markkinoijan käyttöön, että päähän siinä menee pyörälle. Monen mielestä se vie turkasen paljon aikaa tuloksiin verrattuna, ja kun vielä ominaisuudet ja säännöt muuttuvat kaiken aikaa saattaa tulla mieleen,...
3 ammattivalokuvaajen vinkkiä parempiin Instagram-kuviin
Yksi yrittäjien tekemä perusvirhe johon Instagramissa jatkuvasti törmää on kuvien heikko laatu ja se, ettei kuvan sommittelua ole mietitty oikeastaan yhtään. Usein kuvaan on koitettu tunkea kaikki mahdollinen, vaikka vähemmän olisi niin sanotusti enemmän - varsinkin...
Instagramin monet mahdollisuudet ja välineet
Instagramin mahdollisuudet markkinoinnin välineenä ovat monipuolistuneet niin, ettei harjaantumaton käyttäjä enää tiedä mitä niillä kaikilla tekisi. Tulee sellainen karkkikauppafiilis, että kun ei osaa päättää, niin ei sitten valitse vaihtoehdoista enää mitään (tai...
16 vinkkiä Instagram-häsiin eli avainsanoihin
Suomalaiset käyttävät paljon englanninkielisiä häsiä, joten sellaista kohdennusta niiden avulla ei saavuteta josta jenkkiläiset kanssasisaremme ja -veljemme puhuvat. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö niitä kannattaisi lainkaan käyttää. Mikään ei koskaan muutu jos kukaan...
Instagram – suunnittele, viimeistele ja ajasta [jep, oikeesti!]
Instagram on viimein tehnyt sen, mitä kaikki sitä ammatikseen käyttävät ovat toivoneet: päivityksiä voi jatkossa ajastaa ja julkaista automaattisesti. Tähän mennessä siis prosessi on mennyt niin, että postausten hallintaohjelma antaa muistutuksen, joka pitää avata,...
Sisältömarkkinoinnin (ensimmäiset) 10 käskyä
Ensin asiakas, sitten viesti ja vasta kolmanneksi tulee kanavat. Asiakkaasi tietää kyllä mitä sinä haluat - olennaisempaa on, että sinä tiedät mitä hän haluaa. Suunnitteluvaihe on hukkaan heitettyä aikaa vain jos suunnitelmia ei ikinä viedä käytäntöön. Satunnaisilla...
Kuinka tehdään toimivaa sähköpostimarkkinointia
Sulle on jo ehkä käynyt selväksi se, että kannatan vahvasti sähköpostia yrityksen ensisijaisena viestintäkanavana sosiaalisen median sijaan. Itse asiassa lasken sen tavallaan kuuluvaksi some-kanaviin - onhan se kuitenkin hyvin toimiessaan kaksisuuntaista...
Tästä lähtee viestinnän suunnitelma
Viime tiistain Tiskivuorossa heitin sulle 7 valmista kysymystä, joiden avulla lähteä terottamaan viestin kärkeä. (Jos et ole nähnyt listaa, saat sen täältä.) Mutta mistä sitten saisit vastauksia näihin kysymyksiin? Tässä vanhassa blogikirjoituksessa on jokunen vinkki...
Markkinoinnin 101: Tiedä ketä puhuttelet
Sulla on (ihan näin hatusta heitettynä) ehkä nelisen tuhatta erilaista vaihtoehtoa keinoista viedä viestiäsi eteenpäin isommillekin ihmismassoille. Digimaailman eli nettimarkkinoinnin lisäksi löytyy lukuisa joukko perinteisempiä tapoja tapahtumista ja messuista...
Lukijan kysymys: Mitä ihmettä mä tänään postaisin?
Tyypillisiä ongelmia silloin kun some-markkinointia tehdään pienessä porukassa tai yksin ovat ideoiden vähyys, pitkäjänteisyyden puute ja huono suunnittelu ja se, etteivät ihmiset (kavereita ja puolituttuja ehkä lukuun ottamatta) sen seurauksena ymmärrä miksi niitä...
22 esimerkkiä – Nelikenttä työvälineenä (olisiko aika tarkistaa tämän hetken tilanne)
Lienet jossakin vaiheessa kuullut termin SWOT-analyysi, mutta koska viimeksi käytit aikaa sellaisen tekemiseen? Yrityksen perustamisvaiheessa varmastikin joo, mutta entä sen jälkeen - oletko tarkkaillut yhtään seuraavia osa-alueita: Vahvuudet (S - strengths) -...
Miksei videoiden tekeminen nappaa – 4 erilaista ihmistyyppiä
Kuulet (ehkä) kyllästymiseen saakka (multakin) sitä samaa mantraa, että tee videoita ja videot on tämän päivän ja varsinkin huomisen juttu, mutta mitä jos koko ajatus on kaikin tavoin ihan vieras - voisko se johtua jostakin muustakin kuin vain siitä,...
Facebook-pikseli ja retargeting – mistä on kyse
Retargeting- ja remarketing -sanoille ei taida löytyä hyviä suomenkielisiä vastineita (uudelleen kohdistaminen… juuei, jälkimarkkinointi… ei oikeastaan, uudelleenmarkkinointi… äh, antaa olla) ...mutta kyse on siis yhdestä ja samasta asiasta, eli mainoksista joita...
Ilmaiset kuvat, rojaltivapaat kuvat ja mikä ihmeen Creative Commons
Turvallisinta ja varmasti laillista on käyttää verkkomarkkinoinnissaan, somessa ja muualla ihan itse otettuja kuvia. Jos se ei ole mahdollista, täytyy tietää millaisia oikeuksia kuvan käyttöön liittyy, toisin sanoen saako...
Asiantuntijan some-ennustuksia vuodelle 2018
Olen jäsenenä sosiaalisen median ammattilaisista koostuvassa verkkoyhteisössä jota ylläpitää Social Media Examiner. Männäkeskiviikkona jäsenistöllä oli tilaisuus esittää kysymyksiä suoraan sen perustajalle Michael Stelznerille, kuulla hänen mietteitään, sekä muun...
Näin kännykkäsi säästää oikeasti sun aikaa – 11 ideaa
Tuskailetko älypuhelimen näppäimistön kanssa, kun sormet eivät millään meinaa osua oikeisiin kirjaimiin ja sen seurauksena tulee läheteltyä jatkuvasti väärää informaatiota, vääriä osoitteita, numeroita ja linkkejä jotka eivät toimi? Entä käytätkö Instagramissa kerta...
Lainaa tästä valmis 7 vinkkiä -tekstisapluuna
Saatat jo tietääkin, että fanitan erilaisia valmiita työkirjoja ja pohjia, joiden avulla saan helpotettua omaa työtäni ja niitä joita teen asiakkailleni. Täältä blogistakin löytyy esimerkki näistä pohjista, eli artikkeliohje, joka on ahkerassa käytössä. Löysin koneeni...
Blogiyhteistyöt – Mediakortti auttaa neuvotteluissa
Silloin tällöin kysellään vinkkejä mediakortin kokoamisesta yhteistyökumppanuuksia varten, joten on aika tarttua aiheeseen. Tässä siis listaa asioista joita siinä voisi mainita - siis ne asiat jotka mainostajaa kiinnostavat. (Ja jos huomaat, että unohdin jotakin -...
2 tuoreempaa Instagram-ominaisuutta ja kuinka niitä käytetään
Instagramiin ilmestyy jatkuvasti uusia ominaisuuksia, varsinkin stooreihin ja videoihin liittyen; voit piristää yksitoikkoista videokuvaa kasvosuodattimilla kuten hassuilla korvilla ja laseilla tai ripotella kuvaan keijupölyä ja perhosia. Voit myös lätkiä kuvasi...
Sisältömarkkinoinnista muualla verkossa – 3 parasta lähdettä
Sisältömarkkinoinnin pioneeriblogista löytyi vuosia vanha juttu joka on edelleen ihan yhtä ajankohtainen ja inspiroi julkaisemaan tämän artikkelin. Kannattaa ehdottomasti käydä lukaisemassa kyseinen artikkeli, sillä se listaa 21 sisältötyyppiä johon me kuluttajina...
Vinkit Facebook-ryhmän perustamiseen ja ylläpitoon
Onko suunnitteilla oman Facebook-ryhmän perustaminen ja ylläpito, mutta kaipaat vielä vinkkejä ja ohjeita miten sen kanssa toimitaan? Keräsin sulle muutaman lähteen joiden avulla voit laatia suunnitelmat ja pidät ryhmäsi hallinnassa. Muistathan, että kaikki tässä...
Google Analytics – luetko näitä neljää perusraporttia?
Olen joka kerta yhtä hämmentynyt huomatessani, ettei yrityksen verkkosivuille ole asennettu lainkaan Googlen analytiikkaa - onhan se ilmainen työkalu joka antaa valtavan määrän tietoa sivuston käyttäjistä - siis niistä olemassa olevista ja mahdollisista uusista...
Tuotelanseeraus verkossa askel askeleelta + 10 lähdettä ja välinettä
Alkuviikosta ilmestyneessä Tiskivuorossa puhuttiin rutiineista ja projekteista, jonka jälkeen toivottiin apua projektisuunnitelmien tekemiseen. Kaivelin siis arkistoja ja päädyin koostamaan sulle listan hyviksi havaituista lähteistä joita vuosien varrella on tullut...
Arkkityypit ja brändääminen – 51 esimerkkiä
Teoria arkkityypeistä on psykiatri Carl Jungin käsialaa, joka uskoi että arkkityypit ovat syvään upotettuja persoonallisuusmalleja, jotka ilmenevät ihmisen psyykessä luonnostaan. Arkkityyppejä - ajattomia hahmoja - löytyy kaikista myyteistä, taruista ja uskonnoista ja...
Ennen kuin jaat blogilinkkisi someen, lukaise tämä
Onko sulla tapana laittaa blogilinkki heti julkaisun jälkeen sellaisenaan jakoon kanavasta riippumatta? Jos toimit näin, voisit ehkä harkita toisenlaista strategiaa. Tässä siihen vinkkejä. Tämä artikkeli kuuluu sarjaan "toisaalta löytyneitä" hyviä vinkkejä joita...
6 yritysvideota – valitse näistä omasi
On ennustettu, että parin vuoden päästä lähes kaikki verkon sisältö on videota - mitä itse en lähtisi allekirjoittamaan sillä meitä primääri-auditiivisia ja -kinesteettisiä on sentään noin kolmasosa maailman väestöstä. Mutta joka tapauksessa liikkuvan kuvan osuus...
Tunnetko nämä Instagramin käyttöehdot?
Social Media Examiner -blogista löytyi tämä Instagram-aiheinen artikkeli, jonka sisältöä voisi olla hyvä referoida suomeksikin - nämä asiat eivät nimittäin tunnu olevan mitenkään itsestäänselvyyksiä kenellekään. Edelleen törmään jopa Instagramin käyttöä kouluttaviin...
Facebook Messenger Bot auttaa varsinkin pienyrittäjää
Facebook Messenger - facen mese - on erillinen sovellus joka lienee jo valmiiksi sullekin tuttu. Siihen voi erillisen palvelun kautta liittää automaattiviestejä - botteja - jotka ovat maailmalla tällä hetkellä se juttu, mutta joita meillä Suomessa on toistaiseksi...
Miksei sun mainonta toimi + toimintasuunnitelma asian korjaamiseksi
Suurin syy siihen, ettei sun mainonta toimi löytyy ostajan päästä: Kun ei vaan ole oikea hetki niin ei ole. Vaikka sun tarjoama ratkaisu ois ihan täydellinen koostumusta ja hintaa myöten ja itse mainoksen laatinut Suomen kovimmat nikkarit, niin jos se tarjous osuu...
Millainen on ”idean” rooli sisältömarkkinoinnissa
Olen ollut huomaavinani, että useimmille yrittäjille ideoiden vähyys on iso ongelma kun aletaan puhua sisältömarkkinoinnista. ”Kun ei me olla silleen luovia, että mennään nyt taas vaan näillä perusmainoksilla". Mulla on kuitenkin uutinen: idean osuus kokonaisuudesta...
3 syytä miksi on tärkeää tuntea oma someyleisönsä
Olen pitänyt itsestäänselvyytenä, että yrittäjän pitäisi tutustua omaan kohdeyleisöönsä hyvin - siis siihen, josta tavoitellaan uusia potentiaalisisa ja maksavia asiakkaita. Kuuluu ihan some-strategian...
Hyödynnä 21 live video -vinkkiä jotka olen oppinut 140:sta #tiskivuoro-lähetyksestäni
Facebook Live, Periscope, YouTube, Instagram Live - kyllä se vaan niin on, että live video on tullut jäädäkseen sosiaaliseen mediaan ja ehkä jotain tarttis tehdä. Sunkin. Jos edelleen pähkäilet sopisiko se sulle (tai mitä muita, parempia vaihtoehtoja voisi olla), käy...
3 syytä varoa Facebookia
Omat verkkosivut ovat toki kiinteä kustannuserä, ja jos markkinointibudjettia ei oikastaan ole, on yhteisömedia kuten Facebook-sivu kovin houkutteleva vaihtoehto. Vaarana on, että jos/kun käytät siihen aikaasi ja muita rajallisia resursseja, jääkin vain luu käteen....
Varmista suosio – 5 vinkkiä Facebook-arvonnan suunnitteluun
Oletko jossain vaiheessa lannistunut vähäisestä innostuksesta Facebook-arvontaasi kohtaan ja ajatellut, ettet siksi aio järjestää sellaista enää, tai jättänyt mokomat väliin kuultuasi toisten huonoista kokemuksista? Et ole yksin sillä monelle yrittäjäkollegallesi on...
Näin hyödynnät 80/20-sääntöä myynnissä ja markkinoinnissa
Sulle lienee tuttu joku näistä ilmaisuista: Pareto priciple, Pareton periaate tai 80/20-sääntö. Ne kaikki kuvaavat samaa asiaa, eli havaintoa jonka italialainen yhteiskuntatieteilijä Vilfredo Pareto teki joskus 1900-luvun taitteessa vaurauden jakaantumisesta: 20 %...
Kun tärkeät meilit päätyvät roskapostiin, toimi näin
Outi laittoi meiliä ja kertoi, että jostain syystä multa tulevat uutiskirjeet ovat alkaneet hänellä mennä roskapostiin. Itse asiassa itsellänikin tuntuu välillä käyvän samoin sen jälkeen kun käyttämäni Outlook-ohjelmisto viimeksi päivittyi koneellani. Roskapostissa on...
6 luovaa tapaa käyttää Instagram-kokoelmia
Uusin Instagram-ominaisuus toimii hiukan kuten Pinterest mutta ilman linkkejä. Voit nimittäin luoda itsellesi omia yksityisiä inspis-kokoelmia parilla klikkauksella. Stalkkaa ketä huvittaa, poimi kivat ideat talteen ja käytä omassa markkinoinnissasi! Näin se toimii:...
Henkilöbrändäys lähtee katsauksesta tulevaan
Kuten olen joskus aiemmin blogissa maininnut, tänä päivänä lähestulkoon jokainen meistä on jo henkilöbrändi. 2010-luvulla brändäys ei nimittäin ole sitä mitä me sanotaan ihmisille vaan se mitä meistä sanotaan. Brändiä ei siis enää voi hallita, mutta keskustelua voi...
7 pikavinkkiä kuvapankkikuvien hankintaan
Vaikka olisit itse innokas valokuvaaja, toisinaan tulee eteen niitä tilanteita, ettei omista varastoista yksinkertaisesti löydy tarinaasi - verkkosivulle, someen, mainokseen jne - sopivaa kuvitusta. Tällöin on ihan sallittua kurkistaa kuvapankkeihin ja kaivaa sieltä...
Kolmenlainen Google-näkyvyys (Lue se soppari niin tiedät mitä ostat)
Yrittäjänä olet varmaan saanut yhteydenottoja erilaisista firmoista jotka myyvät hakukonenäkyvyyttä koska "pitäähän teidän nyt googlesta löytyä”. Tätä näkyvyyttä ja löytymistä on kolmenlaista: orgaanista maksettua ja maksettua orgaanista Kaikkiin näihin liittyy...
perustatko blogia? 5+1 tapaa erottua nykyisestä tarjonnasta
Olen saanut viestejä (kiitos ? ihanat!) joissa on kerrottu suunnitteilla olevista blogeista. On hienoa, ettei teitä lannista se, että kaikkea on jo tarjolla ja erottumisessa on haastetta. Ei siitä pidäkään lannistua, vaan muistaa tämä juttu täällä! Käydään tässä alla...
Minuutissa parempi kuva – Ilmainen työkalu ja 3 pikavinkkiä Instagrammaajille
Tiskivuoron lukijatutkimuksessa toivottiin lisää valokuviin liittyviä vinkkejä, joten tässäpä niitä tulee. En ole valokuvausammattilainen, vaan käytännössä oppinut asioita joita kannattaa ja ei kannata...
Apua keskittymiseen ja muistiinpanojen tekemiseen verkossa – 5 parasta ilmaista Chrome-lisäosaa
Pidä aikataulu kurissa ja työkalut järjestyksessä pyhittämällä yksi selain vain somekäyttöön Tämä on yksi suosituimmista #somevinkit-tviiteistäni, ja tässä artikkelissa kerron millä muilla tavoin voit helpottaa keskittymistäsi kun teet töitä joihin liittyy somea ja...
Kuinka teet tehokasta some-markkinointia – 12 pikavinkkiä (infografiikka)
Aseta aina ensin tavoitteet sosiaalisen median käytölle. Määrittele etukäteen mitä ”menestys” sinulle tarkoittaa. Tunne kohdeyleisösi ja viesti asioista joista he tahtovat kuulla, siellä missä he ovat. Käytä luovuutta valitessasi kanavia ja keinoja saada viestisi...
Erinomaisen asiakaspalvelun 4 peruskiveä
Jokainen meistä on törmännyt huonoon asiakaspalveluun, osa syyllistynyt siihen kenties itsekin, ja pohtinut miten sitä voisi parantaa? Varsin pitkälle pääsee pelkästään sillä, että oma...
Ota käyttöön Instagram-kuvakaruselli – ja yleisösi kiittää!
Jos minulta kysytään (ja miksi ei kysyttäisi) niin Instagram-kuvakaruselli on paras uudistus joka sosiaalisissa medioissa on nähty pitkään aikaan. Kuvakaruselli siis tarkoittaa käytännössä sitä, että voit julkaista kerralla kahdesta kymmeneen kuvaa tai videota yhtenä...
mitä jos kutsuttaisiin strategiaa termillä patsjoulo
Some-strategia, markkinointistrategia, yrityksen strategia... tekisikö sinunkin mielesi sanoa, että lopettakaa kiroileminen? Olen ollut huomaavinani, että kuten aiemmin blogissa mainitut prosessit, myös sana strategia ei meinaa millään istua pienten toimijoiden eli...
5 asiaa jotka parantavat näkyvyyttäsi Facebookissa ilman mainosrahaa
Näin Facebook valitsee postaukset joita näemme uutisvirrassa Facebook on julkisesti kertonut millaisin perustein se näyttää erilaisia päivityksiä käyttäjien aikajanoilla. Jos haluat yrityksesi tai organisaatiosi sivun näkyvän niiden joukossa, kannattaa pitää mielessä...
7 asiaa joista sisältömarkkinoinnin tekijälle kannattaa maksaa
Kirjoitin viime tiistain Tiskivuoroon sisältömarkkinoinnin todellisuudesta: Vaikka somen käyttäjistä vain pienen pieni osuus on sisällöntuottajia, upeita, idearikkaita, visuaalisesti lahjakkaita ja teknisesti taitavia tyypejä löytyy kaikkialta. On silti hyvä tietää,...
Keksipalkkaus ja 6 muuta vinkkiä sisältömarkkinointisi parantamiseen
Pienessä yrityksessä tai muutaman hengen organisaatiossa jonka strategiaan kuuluu näkyminen sosiaalisessa mediassa, kaikkien pitää jakaa sisällöntuotannon vastuuta. Kun omat kanavat on päätetty ja sisältösuunnitelmat tehty, ennen kuin lyöt ne lukkoon kannattaa vielä...
yrityksen tarinat Instagramissa
Viime viikon blogissa puhuttiin tarinoista ja mainittiin usein niissä toistuvat virheet. Jotta blogi ei kävisi liian synkeäksi ja osoittelevaksi, lienee paikallaan vinkata myös niistä hyvistä tavoista käyttää tarinankerrontaa - varsinkin Instagramissa. Tässä omia...
mitä jos kertoisitkin tarinan, tässä siihen kaava
Sisältömarkkinointi on liukumassa aina vaan vahvemmin tarinankerronnan suuntaan eikä ihme: tarinallisuus uppoaa ihmisiin koska se osallistaa vastaanottajan. Meidät totutetaan jo pienestä pitäen tarinoihin - ainakin jos lapsuutta voi kuvata sanalla onnellinen....
kuinka otat kiinnostavampia valokuvia – 9 vinkkiä
Jos käytät kuvia viestinnässäsi, jossain vaiheessa iskee ehkä halu saada niihin hiukan lisää mielenkiintoa tai "särmää", tai sitten vain pyrkiä parantamaan kuvien laatua. Tässä jokunen käytännön vinkki siihen, mitä voit tehdä itse kuvaustilanteessa. Sain juuri luettua...
mitä kuuluu live-videolle ja kuinka esiintymispelosta pääsee eroon
Loppuvuonna 2016 tapahtui vaikka mitä live-videoiden saralla: Twitteriin ilmestyivät suorat lähetykset (jotka siis eivät näy Periscopessa kuten ennen), Google tuli mukaan leikkiin YouTube Live -lähetyksillä ja jopa Instagramin kautta pääsee nykyisin suoraan...
21 vinkkiä – kuinka kasvatat some-näkyvyyttäsi tapahtumien avulla
Käytkö oman alasi tapahtumissa ja tapaamisissa ja mietit miten voisit kasvattaa verkostojasi niiden avulla? Tässä on sinulle jokunen idea pohdittavaksi. Ne vaativat aina hiukan etukäteisvalmisteluita ja pohjatöitä joten kannattaa siirtää niistä parhaat omalle...
harrastusblogista tulonlähteeksi – 5 vinkkiä
Esipuhe: Olemme asiakkaan kanssa alkaneet työstää hänen blogiaan uuteen uskoon. Kyseessä on vanha, harrastusmielessä startannut blogi jolle on rakentunut iso lukijakunta ja kirjoittaja haluaisi sen tukevan paremmin hänen myyntiään. Omat yritykset ovat johtaneet...
prosessikuvaukset pienissä yrityksissä
Sana ”prosessi” kuulostaa monen korvissa kovin tekniseltä tai joltain konsulttijutulta, mutta todellisuudessa kyse on niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin toimintaohje tai muistilista toistuvista toimenpiteistä. Niitä siis kannattaa laatia aina ja kaikista...
tyylillä on väliä – ainakin Instagramissa
Instagram-vinkkejä on blogiin toivottu lisää. Koska omakin työinsta oli aivan retuperällä ja päätin tehdä asialle jotain (eli suunnitelman), kokosin vaiheista siinä sivussa oppaan jonka voit ladata käyttöösi täältä. Ei maksa mitään. Oppaan kohdassa #5 puhutaan omasta...
oman verkkokurssin suunnittelu
Kirjoitin aikaisemmin blogin verkkokurssien toteuttamiseen liittyen, sekä mitkä ovat hyviä syitä maksaa kurssista tai palvelusta. Sen jälkeen toivottiin ohjeita oman kurssin suunnitteluun, joten tässäpä niitä: Aiheen valinta Kartoita vaihtoehtoja joista tiedät niin...
tekstin kierrätystä – ukk ja valmiit allekirjoitukset
Oletko yksinyrittäjä tai töissä pienessä organisaatiossa ja hoidat myös asiakaspalvelua meileillä? Ethän tuhlaa aikaasi naputtelemalla uudelleen ja uudelleen liki saman sisältöisiä vastauksia kun siihen on helpompikin keino olemassa? Osan seuraavista vastauksista voi...
joko asensit? Pretty Link tekee hankalista linkeistäsi helposti muistettavia
Yksi hyödyllisimmistä WordPress-lisäosista on Pretty Link. Sen avulla minkä tahansa monimutkaisen linkin voi muuttaa muotoon http://omadomain.fi/omasana - toisin sanoen helpommaksi muistaa. Bonuksena voit myös muuttaa jakamasi lyhytosoitteen kohdetta koska tahansa...
kuinka koostat verkkokurssin ja onko siihen pakko sitoa rahaa
Verkkokurssin avulla voit vähentää omaa työmäärääsi olemalla avuksi isommalle porukalle yhdellä kertaa. Kerran laaditun materiaalin jakelun voi automatisoida, joten se voi tuottaa sinulle tuloja ilman, että käytät siihen lainkaan aikaasi tai energiaa. Moni pohtii oman...
7 nopeaa vinkkiä Facebook Live -lähetyksen tekijälle
Videoissakin kuvanlaatua tärkeämpää on hyvä äänenelaatu. Ensimmäinen hankittava lisävaruste puhelimeen kannattaa siis olla ulkoinen mikrofoni. Otsikko on se joka vetää katsojat lähetykseesi joten harkitse mieluummin kuin roiskaise. Kerro yleisölle heti kärkeen mitä...
kuvamerkit markkinoinnissa sekä oikeita ja vääriä tulkintoja
Emoji-merkit sopivat lisämausteeksi useimpien yritysten ja organisaatioiden markkinointiviesteihin, varsinkin silloin kun asia ei ole ”niin kovin vakava”. Valikoimasta löytyy toki vaikka mitä "virallisempaakin": lippuja, teknologiaa, toimistotarvikkeita, kelloja jne....
somemarkkinoinnin #häsäopas
Häsä eli #hashtag lienee sinullekin tuttu käsite. Se on sana jonka eteen on liitetty #-merkki, sana joka muuttuu linkiksi kun se liitetään sosiaalisen median päivityksen mukaan, eli sana jonka avulla voi helposti tehdä hakuja joissakin some-kanavissa. Häsän tuli...
näin käytät Twitter Hetket -ominaisuutta
Twitterin vastine Snapchatille ja Instagram-tarinoille on Hetket - Moments, joilla niin ikään voi kertoa vaikkapa juonellista tarinaa, koostaa ja jakaa jälkikäteen tapahtuman parhaita paloja, päästää ihmiset kulissien taakse ynnä muuta. Erotuksena Insta/snäpeille...
kuinka kirjoitat profiilikuvauksen joka houkuttelee seuraajia (ja hakukoneita)
Vaikka mainostaminen ei toimi sosiaalisen median sisältönä, on kuitenkin yksi paikka jota kannattaisi kohdella kuten mainostilaa: profiilikuvaus. Unohda kuitenkin mikä olet tai mitä myyt ja keskity siihen MIKSI sinua pitäisi seurata. #1 Hakusanat Aloita kuvauksen...
täyttääkö some-sisältösi nämä 5 kriteeriä
Tuottaessasi sisältöä sosiaaliseen mediaan (blogiisi, uutiskirjeeseen, Facebook-seinälle jne) toivot tietenkin, että muut jakaisivat sitä eteenpäin, silti useinkaan ei käy niin. Kenties muutama perheenjäsen ja/tai hyvä kaveri tykkää postauksestasi (lähinnä muodon...
näytteilleasettajan synnit – Forma 2016 -messut
Tapahtumarikas syksy jatkuu ja viime viikolla vierailin Habitare- ja Forma-messuilla. Näin pääkaupunkiseutulaisena tuollainen reissu on helppo ja edullinen toteuttaa lyhyelläkin varoitusajalla, mutta kauempaa tuleva joutuu suunnittelemaan ne paljon tarkemmin - olipa...
3 erilaista juoksijaa ja sosiaalinen media – vierailuni Ylen aamu-TV:ssä 5.9.
Vieläkö on ammatteja joissa somea ei ole pakko käyttää, onko siellä pakko olla, miten alkuun, ja niin edelleen... Minulle tuli tilaisuus kertoa ajatuksiani sosiaalisen median käytöstä Ylen aamu-tv:ssä, josta kiitos toimittaja Juha Hietaselle. Lähetys löytyy täältä ja...
19 vinkkiä yrityksen oman YouTube-kanavan ylläpitoon
Joko hyödynnät YouTubea markkinoinnin ja oman verkkosivustosi hakukoneoptimoinnin välineenä, jossa käytössä se toimii paremmin kuin mikään muu sosiaalinen media? Ethän vain ole syyllistynyt joihinkin seuraavista virheistä joihin törmään aina uudelleen ja uudelleen...
se tavallinen (Instagram) tarina
Uusin Instagram-hupi eli tarinankerronta-ominaisuus löytyy nyt myös suomalaisesta Instasta. Tässä ohjeet siihen kuinka tehdään Instagram story, mitä sillä tekee, ja paitsi yleisöltään, miten muuten se eroaa Snapchatista. Se tavallinen tarina Tarinan voi koostaa...
mobiililaitteet pakottavat tiivistämään sisältöä, apunasi Facebook Instant Articles ja Google AMP
Jos luulit, että pelkkä hakukoneoptimointi riittäisi pitämään verkkosivustosi hakujen kärjessä, luulit väärin. Seuraava pakollinen toimenpide on mobiilikäyttökokemuksen parantaminen. Amerikkalaisen Akamain teettämä tutkimus paljasti jo vuosia sitten, että 47%...
blogi, podcast vai video ja entäs sitten kuvat – mikä on paras formaatti & apua valintaan
Yrityspuolella kaikenlainen sisällöntuotanto vaatii muutamaa asiaa: tahtoa parantaa omien asiakkaiden asemaa tai elämänlaatua sekä tehdä bisnestä pidemmällä tähtäimellä riittävän määrän mielikuvitusta, uteliaisuutta ja/tai asiantuntemusta kiinnostusta ympäröivään...
9 vinkkiä aloittelevalle bisnespinnaajalle
Pinterest kuuluu niihin sosiaalisiin medioihin joissa on helppoa näyttää hyvältä jakamalla toisten tekemää sisältöä. Jos bisnekseesi liittyy paljon visuaalista materiaalia, se voisi olla erinomainen valinta some-strategiassasi. Lifestyle-aiheinen kuvamateriaali on...
mitä sisältömarkkinoinnilla voidaan saavuttaa ja millainen on hyvä tavoite
Sain kysymyksen sähköpostiini ja se kuului näin: ”Ollaan seurattu juttujasi ja alettu miettimään, että pitäisi panostaa enemmän tähän sisältömarkkinointiin. Meitä kuitenkin mietityttää, että millaisia tavoitteita sille pitäisi asettaa. Voisitko antaa tähän vinkkejä?”...
Instagram Business ja mitä siellä markkinoivan pitää tietää
Instagram Business yritystili on mahdollisuus tehdä henkilökohtaisesta profiilista "sivu", hiukan samaan tapaan kuin emo-Facebookissa. Ominaisuus on ollut testissä jo jonkun aikaa ja rantautui meille Suomeen elokuussa 2016. Tässä artikkelissa kerron kuinka helppoa sen...
9 sosiaalisen median perusmokaa jotka vahingoittavat brändiäsi ja mitä voit tehdä tänään niiden korjaamiseksi
On samantekevää mitä teet, ketä palvelet ja minkä kokoinen on yrityksesi sinulla on hoidettavanasi brändi. Se osa brändäyksestä johon itse voit vaikuttaa liittyy viestintään, eli asioihin joita haluat että sinusta sanotaan. Nykypäivänä iso osa viestinnästä...
live-videoiden maailmassa tapahtuu…
En ole hetkeen aikaan päivittänyt Periscopeen liittyvää infoa täällä blogissa, joten lienee aika korjata tilanne. Mitä kaikkea uutta onkaan tapahtunut sitten viimeisen Periscope-lähetykset tallentuvat automaattisesti pidemmäksi ajaksi kuin 24 h, ellet poista niitä...
some-ohjeistus – kuka sitä tarvitsee ja miten se pitäisi laatia
Joko sinun yrityksessäsi, organisaatiossasi tai harrastusryhmässäsi on laadittuna some-ohjeistus vai pohditteko edelleen mitä asioita niihin pitäisi sisällyttää? Tästä artikkelista löydät minimivaatimukset omia ohjeitanne varten sekä linkkejä hyviin esimerkkeihin....
priorisoinnin ABC
Tässä on kuvattuna yksi niistä käytännön vinkeistä jonka olen siirtänyt urheiluvalmennuksesta yritystoimintaan. Se helpottaa taatusti omien tehtävien priorisointia ja opettaa keskittymään olennaiseen. Mistä tiedät mikä on tärkeintä Kaikki tehtäväsi...
lukijan kysymys: mihin vetää ilmaisuuden raja
Kysymys: Mitä kannattaa kertoa ilmaiseksi ja mistä pitäisi maksaa? Blogin seuraajat ovat monet ilmeisesti tottuneet, että asiantuntija-apua saa vastikkeetta.Tähän tarvittaisiin siis suunnitelma, mitä kerrotaan ilmaiseksi ja mikä maksaa - nyt tilanne on enemmänkin niin...
kuinka teet Facebook-seinästäsi kiinnostavamman
Onko sinun yrityksesi Facebook-seinä kovin yksitoikkoista luettavaa? Tiedätkö millaisia vaihtoehtoja sinulla on tehdä Facebook-päivityksistäsi mielenkiintoisempia jotta seuraajasi haluaisivat niitä myös seurata, kommentoida ja jakaa? Tässä on lista erilaisista...
PINGHelsinki 2016
Minut kutsuttiin pitämään Periscope-klinikkaa PINGHelsinki-bisnesfestareille Långvikiin perjantaina 13. toukokuuta. Huolimatta päivämäärän pahaenteisyydestä sanoin kutsulle kyllä. On kyllä tunnustettava, että tulin jutelleeksi sekä klinikallani kävijöiden kanssa, että...
kuulosta fiksulta ja näytä hyvältä – 5 syytä aloittaa strateginen sisällön kuratointi
Laadukas sisältö vahvistaa omaa asiantuntija-asemaasi tai brändisi asemaa. Se opettaa, viihdyttää ja inspiroi seuraajiasi ja se voi hyvin olla myös jonkun muun kuin itsesi tuottamaa kunhan kerrot aina alkuperäisen lähteen. Voit perustaa koko markkinointistrategiasi...
näin aloitat oman ”radioshown” eli podcastin tekemisen
Podcast-ohjelmasarjat eli ”jokamiehen radioshowt” ovat suosittuja maailmalla, mutta meillä Suomessa jääneet toistaiseksi kovin vähälle huomiolle. Podcasteilla on maailmanlaajuisesti satoja miljoonia säännöllisiä kuulijoita ja luku kasvaa koko ajan. Äänipodcastien...
kuinka luot houkuttelevan Facebook-sivun – 6 vinkkiä
Onko sinulla tai yritykselläsi sivu Facebookissa, mutta sen ylläpito ei tuota toivottuja tuloksia? Jos et ole tyytyväinen tilanteeseen, käytä tätä tarkistuslistaa apuna jotta saat Facebook-sivun toimimaan kuten hyvä näyteikkuna. Sen avulla voit luoda yrityksellesi...
7 tyypillistä virhettä sähköpostimarkkinoinnissa
Suunnitteletko aloittavasi sähköpostimarkkinoinnin tekemisen tai onko sinulla jo valmis lista kontaktoitavaksi? Jos vastasit kyllä, voit olla varma, että se avaa sekä brändisi, että myyntisi kannalta runsaasti upeita mahdollisuuksia, MUTTA vain jos et sössi hommaa...
3 tapaa parantaa asiakaspalvelua Facebookin avulla
Onko yritykselläsi Facebook-sivu muttei minkäänlaista suunnitelmaa kuinka sitä hyödyntäisit markkinoinnissa tai myynnin lisäämisessä? Kenties sinun kannattaisi käyttää sitä asiakaspalvelun välineenä, sillä se jos jokin on markkinointia parhaimmillaan. Sitäpaitsi...
markkinoinnin abc: miksi tuottaa sisältöä ja kuinka tehdä siitä tehokasta
Jos ajattelet, ettei sinun kannata vaivautua tuottamaan omaa sisältöä markkinointiin koska et oikein keksi mitään uutta tai mullistavaa ja mielestäsi kaikki on jo sanottu muutenkin, jatka lukemista. Sisältömarkkinointi tarkoittaa materiaalia joka sekä antaa tukea...
nämä kuvittajan 7 työvälinettä eivät vaadi teknistä osaamista
Jos välttelet kuvien ja videoiden käyttöä markkinoinnissasi vain siksi että teknologia pelottaa, aloita ottamalla käyttöön välineitä tältä listalta. Se ei nimittäin ole lainkaan vaikeaa! Kynnys aloittaa mobiilisovellus Instagramin käyttö lienee kaikkein matalimpia:...
Periscope vs. Facebook Live – merkittävimmät erot
Periscopen ja Facebook Liven kisa livecast-herruudesta kovenee tämän vuoden aikana kun Facebook Live vyöryy pikkuhiljaa kaikkien käyttäjien ulottuville. Kumpi siis on "parempi", Periscope vai Facebook Live? Jos sinulla on jo valmis yleisö Facebookissa, Live voi olla...
7 vinkkiä ja 3 varoitusta verkkosivujen tilaajalle
Suunnitteletko uusia verkkosivuja tai vanhojen päivittämistä? Lue tästä ohjeet verkkosivujen tilaajalle: mitä asioita prosessiin sisältyy ja kuinka sen kanssa kannattaa edetä. Olen ollut mukana useissa onnistuneissa ja niin ikään joissakin vähemmän onnistuneissa...
kuinka käytät edistynyttä Google-hakua – 5 vinkkiä ja hyvä tietää laillisista ”varkauksista”
Google-haku on nykyisin lähes kaikkien ensisijainen valinta kun etsimme verkosta jotakin. Harvemmat kuitenkin hyödyntävät sen edistyneitä hakutekijöitä koskaan. Joko sinä tiedät kuinka edistynyt Google-haku toimii? Alla olevassa videossa näytän muutaman vaihtoehdon...
3 knoppia Periscopesta
#1 Mummo oli siellä ensin Omiin lähetyksiini eksyy (onneksi nyt jo vähenemässä määrin) teinejä joiden mielestä ”mummot ei kuulu Periscopeen” - viitaten luultavimmin harmaisiin hiusraitoihini. Mummo (ja vaari) kuitenkin ovat olleet softan varhaisia käyttäjiä, nimittäin...
näin laadit paremman Linkedin-profiilin – 3 vinkkiä
Mietitkö miten saisit Linkedinin toimimaan haluamallasi tavalla työnhaun, asiakkaiden houkuttelun tai yhteistyökumppaneiden löytymisen välineenä? Aloita päivittämällä Linkedin-profiilisi. Tässä sinulle käytännön vinkkejä sen tekemiseen: #1 Tavoitteet ...
miten Periscope-tilin voi poistaa
Periscope-tilin poistaminen tapahtuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected] Viestissä on mainittava sen tilin tiedot jotka haluat poistaa, eli jos olet kirjautunut Twitter-tunnuksellasi, kerro se ja jos kirjauduit puhelinnumerolla, kerro...
mitä tiedät ostajistasi? 4 vinkkiä tutkimuksen tekemiseen
Haluatko saada lisää tietoa omista nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaistasi, jotta voit paremmin kohdentaa markkinointiasi ja tarjota tuotteita ja palveluita joilla on varmasti kysyntää? Kokeile näitä toimenpiteitä: #1 Nykyiset asiakkaat Useimmat...
päivitetty: Snapchat ja jakamaton huomio (pikaopas aloittajalle)
Huom! Artikkeli on julkaistu tammikuussa 2016 eikä sitä päivitetä. Toisin kuin muissa palveluissa, Snäpissä on mahdollista nauttia katsojan jakamatonta huomiota. Kärsimätönkin katsoja jaksaa keskittyä sen 10 sekuntia jonka snäppi kestää. Jos onnistut saamaan siitä...
kuinka lähetät Periscope-ohjelmaa GoPro Hero -kamerasta
Viikon Periscope-uutinen oli, että Apple-laitteessa toimivan sovelluksen voi yhdistää nyt suoraan myös tietyn mallisiin GoPro Hero -kameroihin (Silver 4 ja Black 4). Tämä tarjoaa mahdollisuuden muun muassa toimintavideoiden lähettämisen suoraan maailmanlaajuiseen...
verkkosivujen 7 olennaista elementtiä
Tämän ei pitäisi olla kenellekään yllätys, mutta sanotaan se nyt ääneen: Staattisten ”kunhan nyt on edes jonkunlaiset” -nettisivujen aika on lopullisesti ohitse, eivätkä ne toimi enää oikein edes käyntikortin korvikkeena. Nykyisin nettisivuilta etsitään muutakin kuin...
piristä Periscope-lähetyksiäsi helpolla tavalla
Oletko jo törmännyt Periscopessa "erikoisiin" tykkäyksiin, ilmapalloihin ja muihin?Syksyllä Halloweenin alla Periscope toi sydänten rinnalle muitakin ikoneita. Erikoiset tykkäykset saat näkymään omissa lähetyksissäsi lisäämällä sen otsikkoon jonkun seuraavista...
millä pyramidin askelmalla sinun yrityksesi tai organisaatiosi on?
Lienet joskus edes kuullut termin "Maslowin tarvehierarkia", jota usein kuvataan pyramidin muodossa. Alimmaisena ovat eloonjäämiseen liittyvät fysiologiset perustarpeet, kuten nälkä, jano ja uni, ylemmäs noustessa mukaan tulevat turvallisuudentunne, ystävyyssuhteet,...
mikä on blab, miksi käyttäisit sitä ja kuinka se toimii
Huom! Blab lopetti toimintansa elokuussa 2016. Blab on vuoden 2015 kiinnostavimpia videosovelluksia, tai oikeastaan sovellus ja palvelu yhdessä. Katso alta video ja diat joissa kerron tarkemmin mikä on blab, kuinka se eroaa Periscopesta, kuinka se otetaan käyttöön ja...
kuinka saat blogiisi lukijoita – 5 toimivaa tapaa
Minulta kysytään usein, että kuinka saisin nettisivuille kävijöitä ja blogilleni lukijoita. Vastaukseni tuskin yllättää ketään, sillä se kuuluu näin: Markkinoi sitä. Mainitsin aiemmassa Kuinka suosittu blogi syntyy -artikkelissa, että sinun on panostettava myös...
entäs jos bloggaisit Instagramissa – käytännön vinkkejä toteutukseen
Jos olet lukenut tämän LinkedIn-artikkelini jossa annoin hyväntekeväisyysjärjestölle markkinointivinkkejä, tiedätkin jo, että Instagram sopii blogiksi siinä missä tarkoitukseen varsinaisesti pyhitetyt alustatkin. Jos aiheesi on visualinen, ja erityisesti jos se ei...
kuinka luodaan suosittu blogi
Blogia perustettaessa useimmat kirjoittajat tahtoisivat saada sinne mahdollisimman runsaasti lukijoita ja vuorovaikutusta. Näin ei kuitenkaan usein tapahdu, vaan blogin suosio jää marginaaliseksi. Tämä puolestaan helposti lannistaa sen...
”Unelmalähetys olisi @anttiholma, Chuck Palahniuk ja Bret Easton Ellis keskustelemassa kirjoista”
Ensimmäinen #LivecastFi chat pidettiin 1.12. Välinevalikoima kasvaa huimaa vauhtia, niitä on helppo käyttää ja ne soveltuvat monenlaiseen. Haasteitakin tietysti on kuten alta voi lukea. K1: Kuka olet ja mitä teet? #LivecastFi V1: Olen @Kindafi:n somekouluttaja,...
sisällöntuottajan mokat: puuttuva rss feed eli fiidi (ja kuinka se tehdään)
Mikä on RSS Feed eli fiidi? Feed tarkoittaa syötettä ja RSS tulee sanoista "Rich Site Summary” eli onko tuo nyt sitten täydellinen sivukooste. Suosittelen sitä kaikille sisällöntuottajille; bloggaajille ja nettisivujen ylläpitäjille siksi, että sen avulla...
tiistaina 1.12. #LivecastFi Tweet Chat
Tervetuloa keskustelemaan interaktiivisten verkko-ohjelmien tekemisestä Twitteriin TIISTAINA 1.12.2015 klo 15:30 Periscope - Meerkat - Blab - YouNow - Facebook Live - Nomadcast - Livestream - Ustream Puolen tunnin chatissa kysymme seuraavat kysymykset: K1: Kuka olet...
12 vinkkiä: näin saat Periscope-lähetyksiisi enemmän katsojia
Teetkö Periscope-asiaohjelmaa ja haluaisit sille enemmän katsojia? Ota tästä käyttöön 12 testattua vinkkiä joilla saat lähetyksillesi enemmän osallistujia ja uusintakatseluita: #1 Mainosta lähetystä etukäteen somessa 5-10 minuuttia ennen lähetyksen alkua...
Periscope päivittyy: ”sticky replays” saa yleisöt kasvuun
#1 Jälkilähetyksen kelailumahdollisuus Erittäin tervetullut ominaisuus on nyt ilmestynyt sekä iPhoneen, että Androidiin. #2 Teleport Couchmode-ominaisuus tuli myös itse sovellukseen Teleport-nimellä. Se siis arpoo sinulle satunnaista katsottavaa....
graafinen ohjeistus – 12 vinkkiä ja pari varoituksen sanaa
Tuskailetko oman visuaalisen ilmeesi saamisessa yhtenäiseksi? Tarvitsetko apua tai työkaluja valintojen tekemiseen? Tästä artikkelista löydät 12 vinkkiä ja työvälinettä joilla helpotat oman graafisen ohjeistuksen tekemistä. Sitä ennen kuitenkin tämä: Sain...
3 vinkkiä: laastaria, sideharsoa ja elvytystä markkinointiin
Yleensä erilaisilta kursseilta haetaan oppia jota voisi laittaa käytäntöön (kuten vaikka siltä jolla opastin tehokkaampien otsikoiden kirjoittamista), mutta tällä kertaa tilanne oli täysin päinvastoin....
näin jaat Instagram-kuvat Twitteriin kuvana linkin sijaan
Jos kuulut heihin, jotka jatkuvasti julkaisevat kantaaottavia, taiteellisia, värikkäitä, ajankohtaisia tai muuten vaan upeita kuvia Instagram:ssa, ja sinulla on tapana jakaa sama kuva Instasta suoraan Twitteriin, lue tämä! Luulen nimittäin, että haluaisit kuvasi...
Instagram-mainonta – 9 faktaa ja ohjetta kampanjan aloittamiseen
Oletko miettinyt mainostamista Instagramissa, mutta et oikein tiedä kuinka pääsisit alkuun? Aloita Instagram-mainonta näiden ohjeiden avulla: Ehkä tärkeimpiä syitä Instagram-mainonnan aloittamiseen on se, että Nielsen:n tekemän tutkimuksen mukaan Instagramissa...
kuinka laaditaan hyvä Facebook-postaus – kysy itseltäsi nämä 3 asiaa ennen kuin julkaiset
Monet kaltaisemme (yrittäjät) ovat perustaneet Facebook-sivun miettimättä sen tarkemmin millaisella sisällöllä siitä saataisiin seuraajille houkutteleva. Strategiaa ei ole lainkaan mietitty, on vain ajateltu, että "somessa pitää olla". Alla olevat ohjeet on poimittu...
tägäysopas, eli merkkauksen lyhyt oppimäärä
Sinäkin lienet törmännyt tapauksiin joissa sinut on merkitty kuvaan tai postaukseen vaikkapa Facebookissa tai Twitterissä ja sait siitä ilmoituksen palvelun oman viestijärjestelmän kautta tai sähköpostiin. Parhaimmillaan tägääminen toimii hyvänä keskustelun avauksena...
Periscope – sydän sanoo
Olen tehnyt nyt 50 suomenkielistä ja toistakymmentä englanninkielistä Periscope-lähetystä ja ”tienannut” niillä toistasataatuhatta sydäntä. Suomalaiselle katsojalle ne ovat selvästi todella vakava juttu, maailmalla niihin suhtaudutaan paljon kepeämmin. Mutta...
sisällön ajastaminen, epäaitous ja uhkatekijät
Tviittasin näin: Säästä aikaa niputtamalla sisällöt, ts kirjoita kerralla 50 tviittiä tai valmista 25 kuvaa ja ajasta ne. #somevinkit …mikä aiheutti keskustelua siitä miksi ei pitäisi ajastaa ja millaisia...
henkilöbrändin (ja miksei pienen yrityksenkin) 3 peruspilaria
Internet on tehnyt meistä kaikista henkilöbrändejä, halusimme sitä tai emme. Vaikka et olisi edes aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä, mutta osallistut esimerkiksi urheilutapahtumiin, kunnallispolitiikkaan tai hyväntekeväisyyteen, nimesi saattaa hyvinkin tulla...
kuinka valitaan hyvä käyttäjänimi
On tilanteita joissa käyttäjänimen valinta on hyvinkin itsestään selvää. Jos brändisi on valmiiksi tunnettu on luonnollista käyttää sitä julkisivuna myös sosiaalisessa mediassa. Sitten on tilanteita, joissa asiaa joutuu pohtimaan tarkemmin: brändäätkö henkilöä,...
Periscope UKK
Paljonko Periscope-lähetys kuluttaa dataa, kuinka varmistat lähetysten teknisen laadun, mistä eri laitesovellusten ero johtuu, mikä on Periscope Couch Mode K: Paljonko lähettäminen kuluttaa dataa? V: Katselu 3G/4G -verkossa kuluttaa noin 250MB tunnissa,...
kuinka tuottaa blogisisältöä vaivatta? kopioi tämä simppeli 5-vaiheinen prosessi
Tekeekö mieli julkaista blogia tai uutiskirjettä, mutta tekstiä ei oikein synny? Entä kaipaatko yksinkertaista tapaa tunnistaa yhdyssanat ja erikseen kirjoitettavat sanat? Eipä hätää, voit kopioida minulta tämän...
3 tyypillistä Periscope-mokaa ja kuinka vältät ne
Kerrottakoon heti kättelyssä, ettei mokaamista Periscope-livelähetyksessä tarvitse pelätä. Et suoraan sanottuna voi menettää kasvojasi muuten kuin ehkä siten, että alat tapella jonkun trollin kanssa. (twiittaa tämä) Varmaan tiedät hyvin, että henkilökohtaisten...
7 erinomaista syytä aloittaa sähköpostimarkkinointi nyt
Jos et ole tyytyväinen markkinoinnin tuloksiin se luultavimmin johtuu siitä, ettei sähköpostimarkkinointi vielä kuulu kuukausittaisiin toimenpiteisiisi. Sen hyötysuhde hintaan verrattuna (ROI) voi kuitenkin olla todella huikea, kun se tehdään fiksusti. Aloita siis...
periscope 101 – näin teet lähetyksen verkkoon (ohjeet ja välineet)
Aloittaessasi ohjelmantekoa laitteistovaatimukset ovat yksinkertaiset: iPhone tai Android -älypuhelin riittää. Hifistellä voi toki loputtomiin, kuten kaikessa muussakin. Täältä löydät ohjeet sovelluksen lataamiseen ja profiilin perustamiseen. Esimerkiksi #tiskivuoron...
mietitkö verkkosivustosi toimivuutta tai kokonaan uusien sivujen perustamista? tai onko sinulla wordpress-blogi? lue tämä!
WordPressin suosio nettisivujen alustana yrityksissä senkun kasvaa, eikä ihme. Itse julkaisualusta ei maksa mitään, asennus on nopeaa eikä koodauskykyjäkään välttämättä tarvita. Sivujen päivittäminen onnistuu niinkin rajallisin teknisin taidoin, kuin että jos osaat...
maksuttomien ja melkein ilmaisten välineiden abc – 21 mainiota työvälinettä
Olen tutustunut vuosien varrella kymmeniin ja taas kymmeniin ilmaisiin ja maksullisiin työvälineisiin, joilla helpotetaan sosiaalisen median hallintaa, säästetään aikaa ja vaivaa ja parannetaan markkinoinnin tuloksia. Tähän päivittyvään listaan olen kerännyt niistä...
tweet chat – minuutin aikaa vievä esivalmistelu tekee osallistumisesta helppoa
@evekoivulan Kiitti! Olipa simppeli ohje! Vihdoin sain asennettua minäkin. Padilla kirjoitus tulee vain tosi pitkällä viiveellä. — travelloverblogi (@travelloverblog) 10. elokuuta 2015 Mikä on tweet chat? Tweet chat on virtuaalinen keskustelutilaisuus jonka voi...
katsele ja osallistu – periscope 101 suomeksi
Mikä on Periscope? Twitterin omistama Periscope on mobiililaitteisiin (iPhone, iPad, Android) ladattavan, ilmaisen sovelluksen avulla toimiva interaktiivinen videopalvelu. Lataa se täältä: Sovelluksen avulla voit sekä tehdä omia lähetyksiä, että seurata muiden tekemiä...
täydellinen ”toimi näin” -artikkeli ja mitä olemme oppineet 1,6 miljoonasta esimerkistä
Eivätkö artikkelisi kiinnosta lukijoita? Sisältömarkkinointiin liittyvän tiedon keräämiseen ja analysointiin keskittynyt BuzzSumo-verkkopalvelu, joka on analysoinut kasapäin "How to”, eli näin-teet -postauksia ja kirjoitti aiheesta artikkelin jonka suomennos on...
tolkkua twitteriin: kuinka ja miksi, sekä miten saat seuraajia
Nopealla vilkaisulla mikroblogipalvelu Twitter vaikuttaa lähinnä satunnaisten ihmisten satunnaiselta lörpöttelyltä ja on vaikea keksiä syitä miksi yrittäjä tuhlaisi siihen aikaansa. Näin Suomen mittakaavassa sieltä löytyy muutama todellinen aktiivi joilla on runsaasti...
älä kompastu kynnykseen
Iso osa yrityksistä skippaa alkuvaiheen valmistelut aloittaessaan sisältömarkkinoinnin (digimarkkinoinnin) parissa ja huonostihan siinä käy. Aikaa kuluu, rahaa palaa ja tuloksia ei tunnu tulevan. Ketään ei kiinnosta ja kukaan ei tykkää. Yleensä tämä johtuu siitä, että...
voihan jargon: sisältömarkkinointi, digimarkkinointi, inbound-markkinointi – miksi ja kuinka
Sisältömarkkinointi, digimarkkinointi, inbound-markkinointi... Onpahan taas termejä. Me markkinointi-ihmiset niitä pudottelemme unohtaen, etteivät ne välttämättä kerro ulkopuolisille tuon taivaallista. Siltä varalta, että tekstieni sekaan sattuu jargonia, avataanpa...
kolme hyvää syytä viedä yrityksesi someen
Toimitpa sitten palveluyrittäjänä tai tuotemyynnin parissa ja olivatpa asiakkaasi muita yrittäjiä tai yksityishenkilöitä, yksi asia on varmaa: ostopäätöksen takana on aina ihminen. Niistä ihmisistä, aktiivi-ikäisistä suomalaisista lähes kaikki käyttävät jotakin...
mitä jokaisen yrittäjän tulee tietää sosiaalisesta mediasta
“Sosiaalinen media” tarkoittaa kaikkea verkossa tapahtuvaa toimintaa joka tarjoaa sisällön julkaisu- ja jako-, sekä vuorovaikutusmahdollisuuden ja johon on pääsy massoilla. Kanavia on siis monenlaisia: sellaisia joissa sisältöä voidaan säilyttää ja jakaa, kuten...
Kahvakuulaurheilu
Lukijalle
Artikkelisarjassani käsittelen kahvakuulaurheiluun, valmennukseen ja oheisharjoitteluun liittyviä asioita. Kaikki artikkelini on kirjoitettu kahvakuulaurheilun näkökulmasta, ei kahvakuulaharjoittelusta ("fitnesskuulailu") yleisesti. Lajien eroja voisi kuvailla...
Kuulasaunan treenit Espoossa
Kuulasaunan toiminta on tauolla toistaiseksi. Tarjoan kuitenkin edelleen yksityistunteja (myös ryhmille) sekä valmennusta. Kysy lisää p. 0400 230 612 tai sähköpostitse [email protected]
Miksi kuula?
Kuulostaa teeveeshopilta, mutta jos sinulla ei ole käytettävänä tuntikausia aikaa salilla eri laitteissa ja haluat silti näkyviä ja tuntuvia tuloksia, valitse kuulan nostaminen heiluttelun sijaan. Raskas paino työstettynä ilmaan isoilla lihaksilla kuluttaa enemmän...
Tilaa valmis 10 viikon treeniohjelma
Jo yli 1.000 latausta! Mitä 10 viikon kahvakuulaohjelma sisältää ja mistä sen saa? Ohjelma sisältää valmiit, eri kuntotasoon skaalattavat treeniohjelmat kymmeneksi viikoksi (16-sivuinen pdf), ohjeet siihen, miten parhaiten hyödynnät tekemiäni perustekniikkavideoita,...
UKK: Käsien hoito
Olen joskus blogannut tuotteista joilla itse hoidan käsiin tulevia känsiä, postaus kuvineen löytyy täältä. Käytän nostaessani magnesiumia, joka kuivattaa ihoa voimakkaasti. Tavallisesti toimin siten, että kun olen mankannut kuulan kahvan teen muutaman heilautuksen. Se...
Nostajan Muistisääntö
Keskity aina jokaiseen lämmittelytoistoon yhtä tarkasti kuin varsinaisiin harjoituksiin. Jokainen toisto jättää muistijäljen hermostoon, niin hyvä kuin sinnepäin tehtykin. Kiirettä ei ole, laatu korvaa määrän ja hermostolle 'aika' on epäolennainen käsite. Jos laatu...
Tekniikan analysointi
Lähtökohtana tekniikka-analyysille toimii tietenkin itse suoritus, eli onko kyseessä työntö, tempaus vai rinnalleveto-työntö, sekä se, onko käytössä yksi vai kaksi kuulaa. Nostan tässä artikkelissa esiin muutamia perusasioita edistyneempiä nostajia varten. Aivan...
Aikasarjaharjoittelu ja sen edut
Useimmat nostajat koostavat harjoittelunsa aikasarjoista, joiden kesto voi olla minuutista useisiin kymmeniin minuutteihin. Koska suorituksen aikana pitäisi pystyä lepäämään, on tarkoituksenmukaista tahdittaa toistot sisällä niiden aikana mahdollisimman tasaisesti,...
Oheisliikkeitä
Käytän treeneissä rajoitetusti seuraavia oheisliikkeitä: TGU eli Turkish Get-Up, turkkilainen ylösnousu Liike on useille aloittelijoille raskas tehtäväksi jopa ilman painoa, joten alussa sen tilalla voidaan käyttää vaikkapa juomapulloa. Harjoituksen tärkein tarkoitus...
Harjoittelun ja kuntoilun kategoriat
Lainasin helsinkiläisen treenisalin Underground Garagen omistajan Väinö Lestelän blogausta: Minut tunnetaan tavoitehakuisesta harjoittelusta. Mutta miksi harjoittelun tulisi olla tavoitteellista tai tehokasta? Ihmiset kysyvät minulta usein, onko väärin tehdä...
Tulostaulukot (rank systems)
Eri organisaatioilla (WKC, EGSA, IKSFA, RGSI) on erilaiset tulostaulukot, ns. rank-systeemi, joilla kunto- ja taitotasoja voidaan vertailla. Niitä voi käyttää apuna omien tavoitteiden määrittelyssä ja toisinaan rank-tulos tulee olla suoritettuna ennen osallistumista...
Perustekniikat videoina
Haluatko oppia nostamaan kahvakuulaa? Tältä sivulta löydät tekemääni videomateriaalia perustekniikoiden opettelua varten.
Dynaaminen lämmittely
Tältä videoltani löytyy valikoima kehoa monipuolisesti aktivoivia liikkeitä. Videossa on liikkeet esitelty vain toisella puolella, mutte tee ne molemmille puolille. Toistojen määrä 8-10 /liike /puoli. Aurinkotervehdysmuunnelma Venyttää takareisiä, lonkankoukistajia,...
Henkilöhistoriaa
Ensikosketukseni kahvakuulaan tapahtui vuosia sitten kuntosalilla. En ole varma, mutta ilmeisesti tämä tapahtui vuonna 2006: olin parinkymmenen on- ja off-vuoden jälkeen totaalisen kyllästynyt puntinvääntöön ja pyysin jäsenyyden mukana tulevan PT-tapaamisen yhteydessä...
Erilaiset kahvakuulaurheiluun liittyvät organisaatiot
Kahvakuulaurheilijat ovat kansainvälisesti järjestäytyneet lukuisien eri organisaatioiden alle, joita voidaan kategorisoida yritys-, kilpailu-, koulutus- ja vapaaehtoistoimintoihin. Suomessa toimitaan osittain yhdistyspohjalla vapaaehtoisvoimin, osa liiton...
Kuinka valmistaudun kisoihin
Minulle on muodostunut seuraavanlaisia rutiineja valmistautuessani SM- ym. isompiin kisoihin. Ehkä näistä löytyy sinullekin jotain vinkkejä, tai haluaisit jakaa omiasi kommenttilaatikossa? Aloitan valmistelut noin viikkoa ennen kilpailupäivää. Oletetaan, että se on...
”Mikä ihmeen ykkösdippi?”
Dippi, räkki, OAJ, jerkki? Liikkeisiin ja harjoitteluun liittyvää sanastoa on koottu tälle sivulle.
20 syytä opetella nostamaan
1. Harjoittelu edistää painonpudotusta, 2. parantaa sydämen ja verisuoniston kuntoa, 3. muokkaa lihaksistoa, 4. vahvistaa jänteitä ja sidekudoksia, 5. tuottaa käytännöllistä voimaa, 6. rakentaa kestävyyskuntoa, 7. kehittää ja parantaa keskushermoston toimintaa ja 8....
Kehonhuolto
Kehonhuolto on tärkeä osa kahvakuulaharjoittelijan arkea. Hyviksi havaittuja keinoja ylläpitää kehon liikkuvuutta ja vähentää vammojen syntyä ovat mm. tältä soittolistalta löytyvät mobilisaatio-, jooga- ja venyttelyharjoitukset. Mobilisointi eli "mobbaus". Suosittelen...
Hengitysrytmit
Valmentajani Catherine Imes on antanut yleisiä ohjeita hengityksen rytmittämiseen. Tärkein niistä kuuluu, ettei hengitystä saa missään vaiheessa pidättää. Kuulia ei myöskään tuoda räkkiin tyhjien keuhkojen päälle, vaan pudotusta ja rinnallevetoa edeltää aina...
UKK: Mitä jos treenejä jää väliin?
Lyhyesti: ei mitään. Jos treenaa tavoitteellisesti niin henkisesti ne päivät kun syystä tai toisesta joutuu jättämään treenejä väliin ovat kyllä koettelevia. Omien kokemusteni mukaan kuntoa ei kuitenkaan rakenneta eikä romahduteta yhdessä päivässä ja pidemmällä...
Usein kysyttyjä kysymyksiä osa 2
Mitä eroa on työnnöllä ja vauhtipunnerruksella? Vauhtipunnerrus on kaksivaiheinen: ponnistuksen jälkeen ojennutaan suoraksi, eli ojennetaan polvet, lukitaan käsi ja pysähdytään. Kannat pysyvät maassa kiinni. Työntö on kolmivaiheinen: ensin pudottaudutaan ponnistukseen...
Usein kysyttyjä kysymyksiä osa 1
Nostotekniikoiden oppiminen ei ole vaikeaa, vaan harjoittelun haasteet syntyvät kun aikaa pidennetään ja tekniikka tulisi pitää kasassa myös väsymisen myötä. Muista nämä perusasiat: Hengitä. Muista hengittää kunnolla koko treenin ajan, äläkä ainakaan pidätä...
Millaisilla panostuksilla olen päässyt loistokuntoon
Olen nyt yli nelikymppisenä elämäni parhaassa fyysisessä kunnossa kaikilla mittareilla eikä positiivinen kehitys osoita laantumisen merkkejä. Olen vuosina 1996-98 treenannut määrällisesti yli kuusi kertaa enemmän kuin kahtena viime vuotena, mutta siihenkin ajanjaksoon...
Kahvakuulaurheilijan välineet
Kahvakuulaurheilu ei vaadi suuria panostuksia välineisiin, sillä kuulan lisäksi muita "pakollisia" varusteita ei ole. Tässä kuitenkin muutamia vinkkejä, jotka saattavat tehdä nostoharjoittelusta mukavampaa. Kahvakuula Kisamallin kuulassa paino jakaantuu tasaisemmin...
Kuinka opit tempaamaan
Koko artikkeli haastatteluineen on julkaistu kahvakuulaurheilu.net-sivuilla sekä Tempaus-lehdessä. Kahvakuulatempauksen perusteet á la Valery Fedorenko: Kuulan vauhti lähtee jaloista kuten keinahtavassa etuheilautuksessa, keskivartalo on vahva ja liike toteutetaan...