Yrittäjänä olet varmaan saanut yhteydenottoja erilaisista firmoista jotka myyvät hakukonenäkyvyyttä koska ”pitäähän teidän nyt googlesta löytyä”.

Tätä näkyvyyttä ja löytymistä on kolmenlaista:

  1. orgaanista
  2. maksettua ja
  3. maksettua orgaanista

Kaikkiin näihin liittyy hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) – jossakin muodossa.

1. ORGAANINEN näkyvyys

Tähän voidaan vaikuttaa kaikkein eniten kehittämällä omien verkkosivujen sisältöä sellaiseksi joka kiinnostaa lukijoita, eli kirjoittamalla aiheista joita Googlesta etsitään muutenkin. SEO:n rooli on tässä kaikkein suurin.

Tähän artikkeliin olen koonnut SEO-perustoimenpiteet. Siis ne, jotka kannattaa hoitaa kuntoon ihan jokaikisessä tapauksessa.

Lisävinkkejä löytyy tästä infografiikasta.

Lyhyesti kuitenkin: Jos sivuilla ei ole mitään luettavaa, katsottavaa tai kuunneltavaa, niin ei ole.

Ihan tyhjästä sitä ei myöskään yleensä synny vaan jonkun se täytyy sivuille tuottaa ja julkaista.

Tätä ei hirveen usein myydä erikseen, koska kukaan ei tahdo siitä maksaa. Totta puhuen jonkun pitäisi silti asialle tehdä jotain jotta siitä voitaisiin hyötyä. 

2. MAKSETTU näkyvyys

Yleensä kun puhelinmyyjä soittaa sinulle, hän sanoo jotakin tämän suuntaista:

– Käytättekö te googlemainontaa?
(Johon vastaat joo tai ei – mikä on täysin samantekevää, koska juttu jatkuu aina näin:)
– Mä en löydä teitä täältä hakukoneesta. Ette te ainakaan ensimmäisellä sivulla ole.

Johon sinä, että ”Mitä ihmettä??? Me kyllä maksetaan kuukausihintaa sillejasille ja nyt me ei muka näytä siellä lainkaan.” – Siis jos näin on asian laita, että mainokset pyörii.

MUTTA… jos sinulla pyörivät jo Google-mainokset tähän lausuntoon saattaa olla parikin selitystä.

Tämä on se paras skenaario:

Mainostesi tehoa tarkkaillaan säännöllisesti ja niistä on optimoitu pois sellaiset ympäripyöreät termit ja sanat joiden pyörittäminen tulee vain kalliiksi koska ne eivät tuo kauppaa, mutta joita nämä puhelinmyyjät kuvittelevat että sinun pitäisi käyttää, koska he eivät oikeasti ymmärrä alastasi tai sun yritystoiminnasta mitään.

Tai mainoksissa saattaa olla päällä rajoituksia, jolloin ne esim. näkyvät vain tietyillä alueilla ja/tai kellonaikoina.

Mutta yhtä hyvin soittaja voi puhua soopaa ja on jo klikannut mainoksiasi pari-kolme kertaa. (Sillä tavalla hän sinut löysikin ja keksi soittaa. Olen muutamaan tällaiseen törmännyt itse. Voinet kuvitella kuinka ”innokas” olin tekemään heidän kanssaan kauppoja…)

Jos et mainosta Googlessa, on hyvä tietää, että tavallisesti nämä tyypit ovat myymässä sinulle klikkimainontaa. Ja siis on siellä rehellisiäkin joukossa, ja jopa sellaisia joilta saat erittäin toteutuskelpoisia ideoita!

Varsinaisen mainosbudjetin päälle he veloittavat yleensä jonkinlaisen kuukausittaisen ylläpitomaksun – mitä pidempään kauteen sitoudut, sen edullisempi se on.

Mitä se taas pitää sisällään, lukee sopimuksessa. Lue se tarkkaan jotta tiedät mitä voit heiltä odottaa.

Muista tämä:

Se, että mainokset edes maksaisivat itsensä takaisin ei koskaan kuulu mainostilin ylläpidon perushintaan.

Sen jälkeen kun mainosta on klikattu, loppu on kiinni verkkosivuistasi ja siitä kuinka hyvin ne myyvät tuotteen, palvelun, asiasi, ilmaismateriaalin jne. (Tiskivuorossa käydään paraikaa läpi sitä, mikä tekee verkkosivuista myyvät, joten käyhän lukemassa 17.4.2017 mennessä ja tilaa se samalla itsellesi. Tämä sisältö tulee myöhemmin olemaan osa maksullista kurssia, joten voit olla varma sen hyödyllisyydestä!)

On sinusta itsestäsi kiinni seurata saamiasi raportteja ja analytiikkaa ja tutkia mitkä sanat tuovat oikeanlaista liikennettä ja mitkä ovat vain kuluerä. Samoin on sinun hommasi miettiä kuinka sivuja ja niillä olevaa viestiä voisi parantaa. Huono uutinen on se, että nämä asiat selviävät oikeasti vain tutkimalla ja testaamalla.

Näitä palveluita usein myös kaupataan sinulle erikseen. Ne nostavat hintaa aikalailla, mutta jos kukaan ei tätä hommaa hoida, niin yleensä kalliimmaksi tulee se, että maksetaan tyhjästä. 

Mainostaminen on siis kallista vasta kun se ei tuota mitään.

SEO:n osuus yhtälössä vaikuttaa mainosten saamiin laatupisteisiin ja sitä kautta mm. klikkien hinnoitteluun.

3. MAKSETTU ORGAANINEN näkyvyys

Tämä kolmas on uudempi juttu – toimijat jotka kertovat, että he saavat sivusi näkymään orgaanisen haun etusivulla ja heille maksat vain tuloksista.

”Tulos” on määritelty siten, että sinulla on yksi hakulauseke (ei siis yksittäinen sana vaan 2-3 sanaa, kuten vaikkapa ”personal trainer helsinki”) jonka he järjestävät näkymään Googlen hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla.

Maksat heille niistä päivistä jolloin tämä toteutuu. Esimerkkitapauksessa johon minä törmäsin hintaa tällä yhdellä hakutermillä oli toistasataa euroa kuussa ja alvit päälle – JOS luvattu näkyvyys toteutuu joka päivä. (Hinnoittelumalleja voi olla muitakin.)

Jos olisit halunnut mukaan Vantaan ja Espoon, maksat molemmista erikseen omaa päivämaksua.

MUTTA….

Etusivulla on yhteensä 10 linkkiä ja orgaanisten tulosten yläpuolella näkyvät em. mainokset, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, ettei kukaan välttämättä klikkaa juuri sinun linkkiäsi kertaakaan, saati muuttuisi asiakkuudeksi.  Silti maksat siitä sovittua hintaa.

Jos siis sinulle ”tulos” tarkoittaa tehtyjä kauppoja, et todennäköisesti ole kovin riemuissasi vaan pirun kiukkuinen vaikka olet saanut sen mitä luvattiin.

Toivottavasti tästä on apua seuraavan kerran kun joku soittaa ja tarjoaa sinulle palveluitaan. Jos kaipaat saamaasi tarjoukseen ”toista mielipidettä”, tai ihmettelet miten niitä raportteja pitäisi alkaa tulkitsemaan, ole yhteydessä niin autan mielelläni!

Artikkeli on julkaistu aiemmin Tiskivuorossa. Tilaa se ilmaiseksi sähköpostiisi täältä.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.