Tviittasin näin: Säästä aikaa niputtamalla sisällöt, ts kirjoita kerralla 50 tviittiä tai valmista 25 kuvaa ja ajasta ne. #somevinkit
…mikä aiheutti keskustelua siitä miksi ei pitäisi ajastaa ja millaisia vaaroja siihen voisi liittyä. Kommenteista paistoi mielestäni läpi turha pelko ja ennakkoluulot sisällön ajastamista kohtaan, joten halusin käsitellä niitä täällä blogissani.
@evekoivulan Ajastaminen voi olla yritykselle myös riski: entäpä, jos tapahtuu joku kriisi ja ajastin työntää iloisia asioita eetteriin?
— Tuija Soikkeli (@TuijaSoikkeli) September 25, 2015
Tästä kommentista minulle tuli mieleen, että onhan markkinointiviestejä ajastettu maailman sivu, lähtien siitä, että lehteen painetut tai TV-mainokset on jouduttu joskus toimittamaan jopa viikkoja aikaisemmin. Tämän päivän fiksu markkinoija ajastaa myös blogeja ja uutiskirjeitä.
Some-sisältöjen ajastaminen ei sisällä yhtään sen suurempia riskejä, päinvastoin: lehtimainosta on vaikea saada painosta enää pois, mutta omat ajastukset saa poikki yhdellä klikkauksella.
Tätä keskustelua ei ole helppo lukea Twitteristä, siksi kopioin kommentit tänne blogiin, jotta tiedätte mistä oli kyse.
Somea kuuluu tietysti seurata päivittäin ja ajastuksen saa toki myös poikki. Kriisiviestintä tietysti erikseen. @TuijaSoikkeli
— Eve Koivula (@evekoivulan) September 25, 2015
Kriisitilanteita varten pitää olla suunnitelma. Periscope siihen loistava väline jos yleisö opetettu sitä seuraamaan. @TuijaSoikkeli — Eve Koivula (@evekoivulan) September 25, 2015
Haastatteluni Jani Aaltosen vieraana käsittelee muuten tätäkin aihetta.
@evekoivulan Jos päivitys herättää keskustelua, silloinkin luontevampaa syöttää suoraan ja olla paikalla reagoimassa, jos keskustelu herää.
— Tuija Soikkeli (@TuijaSoikkeli) September 25, 2015
@TuijaSoikkeli Totta ja ehdottoman suositeltavaa jos vaan aikaa riittää. Silti musta ajastettu on parempi kuin 1 tviitti silloin tällöin… — Eve Koivula (@evekoivulan) September 25, 2015
@TuijaSoikkeli …koska niiden elinaika on niin lyhyt.
— Eve Koivula (@evekoivulan) September 25, 2015
@evekoivulan Jos vaihtoehdot ovat tässä, niin silloin ajastusta kannattaa miettiä. — Tuija Soikkeli (@TuijaSoikkeli) September 25, 2015
Tässä vaiheessa keskustelua minusta tuntui kovasti siltä, että ajastaminen koettaisiin olevan ”joko-tai”, kun taas itse ajattelen, että se on ehdottomasti ”sekä-että”
@TuijaSoikkeli Ilman muuta jokainen tekee päätöksensä itse.
— Eve Koivula (@evekoivulan) September 25, 2015
@TuijaSoikkeli Äkkiseltään ei tule mieleen yritystä jossa kaikkea viestintää ohjaa jatkuva kriisin pelko… — Eve Koivula (@evekoivulan) September 25, 2015
@TuijaSoikkeli …Toisaalta jos näin on, toki kaikki sisältö rakennettava tukemaan sitä.
— Eve Koivula (@evekoivulan) September 25, 2015
@evekoivulan Toivottavasti tällaisia yrityksiä harvassa! #vastuuttomuus #pelko — Tuija Soikkeli (@TuijaSoikkeli) September 25, 2015
@evekoivulan Kriisitilanne oli vain yksi esimerkki, missä ajastus ei ole hyvä asia. Reagointi ja responsiivisuus enemmän arkipäiväisiä. — Tuija Soikkeli (@TuijaSoikkeli) September 25, 2015
.@TuijaSoikkeli Mitä muita tilanteita kuin kriisitilanteet? — Eve Koivula (@evekoivulan) September 26, 2015
@evekoivulan Jos bisnes esim. sääriippuvainen tai halutaan tarttua päivän polttaviin asioihin.
— Tuija Soikkeli (@TuijaSoikkeli) September 26, 2015
Kumpikaan ei mielestäni sulje pois mahdollisuutta käyttää postausten ajastamista @TuijaSoikkeli, eihän se tarkoita että KAIKKI pitäisi. — Eve Koivula (@evekoivulan) September 26, 2015
Twitter-päivityksen keskimääräinen ikä on 18 min. 1 päivitys päivässä = todella pieni tod.näk. että seuraaja sen näkee @TuijaSoikkeli
— Eve Koivula (@evekoivulan) September 26, 2015
Siksi paljon parempi on ajastaa kuin postata kerran päivässä (tai jopa harvemmin). Useimmiten se on täsyin hyödytöntä. @TuijaSoikkeli — Eve Koivula (@evekoivulan) September 26, 2015
.@evekoivulan Viime viikolla (MVV) joku kertoi, että twiitin elinikä enää noin 7 min. Käyttäjämäärä kasvaa ja näkyvyys vähenee.
— Tuija Soikkeli (@TuijaSoikkeli) September 26, 2015
Niinpä. Kuinka suuri onkaan todennäköisyys, että olennainen osa seuraajakuntaasi sattuisi olemaan saman 7 minuutin sisään langoilla.
@evekoivulan @TuijaSoikkeli Miten vuorovaikutus ajastaessa? — AnninaHaarala (@AnninaHaarala) September 26, 2015
@evekoivulan Usein toistuvat ajastukset kyllä haistaa, eikä robottitwiittailu tunnu aidolta. Hetkestä katoaa merkitys, jos ei ole läsnä.
— Sanna Saarikangas (@ssaarikangas) September 26, 2015
Olen eri mieltä merkityksen katoamisesta @ssaarikangas eihän emailkaan ole reaaliaikaista — Eve Koivula (@evekoivulan) September 26, 2015
Tätä lausahdusta olisin voinut tarkentaa sillä, etten ole yhtään vähempää läsnä vastatessani meilillä tulleisiin kysymyksiin. Sisällöllä on merkitystä, ei välineellä, ja Twitter on vain yksi viestintäväline muiden joukossa.
Yrityksenä siellä, kuten kaikissa sosiaalisen median kanavissa kannattaa pyrkiä olemaan läsnä silloin kun (potentiaaliset) asiakkaatkin ovat ja reagoimaan viesteihin mahdollisimman pian. Silti kukaan ei toki oleta yrittäjän tai yrityksen olevan saatavilla somessa 24/7.
Läsnäolo viestejä automatisoimalla on yksi tapa välttää sitä, että markkinointiosasto joutuu siirtymään kolmivuorotyöhön.
Reaaliaikaiseen viestintään kannattaa miettiä #tweetchatin tai vuorovaikutteisten videokonferenssien (Periscope, Blab, Hangout) pitämistä.
Toistuva sisältö ei ole toistuvaa vaan uutta uusille seuraajille. @ssaarikangas
— Eve Koivula (@evekoivulan) September 26, 2015
Mikä minut erottaa suurimmasta osasta Twitterin käyttäjiä on se, että olen itse sisällöntuottaja, kun taas keskivertokäyttäjä lähinnä jakaa ja kommentoi muiden tuottamaa sisältöä.
Mitä sisällön ajastaminen tarkoittaa käytännössä
Kuten aiemmin mainitsin, noin 80% tviiteistäni suoltaa eetteriin automaatti, mutta sitä ennen minä olen ne kyllä pääsääntöisesti kirjoittanut. Ne siis ovat mitä suuremmassa määrin omia, kokemuksiin ja käytäntöön perustuvia ajatuksiani, vinkkejäni ja ideoitani, lukuun ottamatta muilta ihmisiltä lainattuja lausahduksia. Näihin automaattiviesteihin kuuluvat mm. #somevinkit, mukaan lukien tviitti josta tämä koko keskustelu alkoi, sekä kaikki blogeihini liittyvät tviitit, sillä niidenkin elinkaari on jo kirjoitusvaiheessa ajateltu kestämään aikaa.
Välineenä käytän SocialJukeboxia jonka ilmaisversion käyttöehtoihin kuuluu sietää seinällään viikottaisia automaattikiitoksia joiden sisältöön ei voi vaikuttaa. Näiden lisäksi minulla on muutama sisältölähde joita käyn lähes päivittäin läpi ja jaan mielenkiintoisimmat artikkelit Bufferin kautta, ajastettuna nekin. Nämä voivat hyvinkin olla myös niitä ”päivän polttavia aiheita”, mutta ajastus jakaa niitä pidemmälle aikavälille sen sijaan, että tviittaisin isoja ryöppyjä kerralla. Sellaista tapahtuu vain osallistuessani aktiiviseen keskusteluun, esim. chatin muodossa.
Aktiivinen markkinointikampanja on niin ikään tilanne jossa käytän ajastamista. Erona on ainoastaan se, että nämä viestit rajoittuvat tietylle ajanjaksolle.
Kaikilla edellä mainituilla viesteillä on joku tavoite jonka toteutumista seuraan.
Joku seuraajistani saattaa toki nähdä saman automaattipostauksen useaankin kertaan, mutta uusille seuraajille ne eivät luonnollisestikaan ole toistoa vaan sisältöä jonka on tarkoitus olla hyödyllistä heille. Mikäli näin ei ole, eikä seuraaja koe saavansa lisäarvoa jakamistani sisällöistä tai keskusteluista, hän voi koska tahansa lopettaa seuraamisen, samoin jos tuntuu siltä, että toistan liikaa itseäni. Pikaisella silmäyksellä selviää, että näin on käynytkin, ottaen huomioon, että nyt minulla on 987 seuraajaa enemmän kuin 90 päivää sitten, vaikka kokonaismäärä juuri nyt tätä kirjoittaessa on 827. Tämän tyyppinen aaltoliike kuuluu Twitterin luonteeseen aivan kuten sekin, ettei yksittäinen tviitti silloin tällöin tuota minkäänlaisia tuloksia.
Selvästi huomaa, ettei suomalaisilla Twitteriä ”käyttävillä” yrityksillä juurikaan ole ymmärrystä tämän välineen ominaisuuksista, saati tavoitteita tai strategiaa. Älyttömimmät tapaukset jopa työntävät rahaa seuraajien hankkimiseen, mutta jättävät sekä sisällöntuotannon, että vuorovaikutuksen kokonaan väliin. Olennaisena osana strategiaa pitäisi olla myös testaaminen ja tulosten seuranta. Oma strategiani on toiminut toistaiseksi juuri kuten olen suunnitellut, samoin asiakkaillani joiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä.