Olen saanut viestejä (kiitos ? ihanat!) joissa on kerrottu suunnitteilla olevista blogeista. On hienoa, ettei teitä lannista se, että kaikkea on jo tarjolla ja erottumisessa on haastetta. Ei siitä pidäkään lannistua, vaan muistaa tämä juttu täällä!

Käydään tässä alla vielä läpi ne asiat joita liittyy oman blogistrategian laatimiseen. Sillä voit edesauttaa mm. sitä, että julkaiseminen jatkuu vielä alkuinnostuksen jälkeenkin.

Darren Rowse on aikoinaan toiminut innoittajana ja opastajana kun olen alkanut kirjoittaa ensimmäisiä (tyyli)blogejani vuosia ja vuosia sitten. Kaikkein vanhimmat juttuni on sittemmin poistettu julkisesta verkosta, mutta esim. tällainen aivopieru näköjään löytyy vielä:

Juhannus

Että sellainen juhannus tällä kertaa. Halpaa punaviiniä, pallogrillinsoittoa ja rakkolaastareita. Kaiken kukkuraksi Salvador oli asettanut levykasaan lusikan, ilmeisesti siksi, että me muut olisimme hämmentyneet vielä enemmän kuin patongista päässä.

Mutta aurinko sentään paistoi ja me saatiin nauraa vatsat kipeinä kun Pirkko oli niin humalassa, että oli pudonnut tuolilta. Jälkikäteen se sanoi, että sillä oli ollut niin paha krapula, että oli tehnyt mieli ruuvata pää irti. Ja joku ehdotti, että farkkujen sijaan siirryttäisiin käyttämään kaikki vanhoja äitiyskalsareita. Sitten me lähdettiin etsimään kirpputoria, mutta se ei ollut auki. (Blogi täällä)

 

Espanjan matkakuvat 2009

Ei ehkä ihan Finlandia-tasoista kamaa… ?.

Rowsen ProBlogger Podcastista sain myös inspiksen tähän artikkeliin. Darren puhuu siinä blogin julkaisusuunnitelmasta ja tarjoaa 11 kysymystä strategisten päätösten tueksi. Tiivistin ne nyt tässä näihin 5+1 osa-alueeseen.

Olen lisäksi kirjoitellut aiheesta aiemmin, mm. Kuinka luodaan suosittu blogiHarrastusblogista tulonlähteeksi ja Kuinka saat blogiisi lukijoita

Tässä ne 5 osa-aluetta blogistrategian laatimiseen:

#1 Blogin kohderyhmä

Aloita miettimällä blogillesi selkeä kohderyhmä, jotta osaat kohdentaa sen markkinoinnin oikeaan paikkaan ja jotta on mahdollista löytää aiheita jotka oikeasti kiinnostavat lukijoita.

#2 Aihepiirit ja teemat

Näihin kannattaa alussa tehdä selkeä rajaus, joka on hyvä perustaa täällä mainittuun tutkimukseen juurikin niistä oikeasti kiinnostavista aiheista.

Luonnollisesti pidät myös korvat auki ja kynän terotettuna jotta voit laittaa ylös kysymykset joihin etsitään vastausta AINA kun törmäät sellaisiin.

Aihekarttasi todennäköisesti muuttuu aikaa myöten jonkun verran kun saat selville mikä todellisuudessa herättää vastakaikua ja mikä ei. Voi myös käydä niin kuin nyt vaikkapa sosiaalisessa mediassa, että aihepiiristä nousee esiin uusia kiinnostavia juttuja (kuten Facebookin kaikki Snapchat-kopiot) ja vanhoja häipyy taka-alalle (Periscope) tai poistuu kokonaan (Blab, Meerkat).

#3 Tyyli ja näkökulma

Omista tavoitteista ja vahvuuksista riippuu millainen äänensävy itse tuotettavaan sisältöön kehittyy. Jos sisällön tekijöitä on useampi, tätä kannattaa pohtia yhdessä ja kirjata ylös, jotta blogisisältö kehittyy toivottuun suuntaan. Muista, että myös lukija tahtoo tietää mitä blogilta voi odottaa.

Seuraavassa on em. podcastista poimittu jako. On toki ihan normaalia ja sallittua sekoitella erilaisia tyylejä (vrt. saahan mekkotyttökin pukeutua välillä farkkuihin).

  • Asiantuntijaprofessorin (professor) ja opettajan suurin ero on sanavalinnoissa ja sisällön perinpohjaisuudessa. Proffat koetaan etäisinä; mentoreina ja mielipidejohtajina. He ovat sellaisia yhden aihealueen asiantuntijoita. Opettajan skaala taas on monipuolisempi ja persoonana hän on helpommin lähestyttävä ja kaverillisempi.
  • Taiteilija (artist) tuo sisältöön tarinoivia ja ”maalailevia” kulmia ja yhdistelee asioita uusilla tavoilla. Tässä korostuu erityisesti luovuus.
  • Oraakkeli tai profeetta (prophet) on se realisti ja järjen ääni tai skeptikko jolta löytyy rohkeutta tuoda esiin ikävät asiat. Meillä Suomessa kaikenlainen änkyröinti voi saada paljon julkisuutta ja palstatilaa myös valtamedioissa, mutta toisaalta taas sitten negatiivisuus on kyllä henkisesti varsin kuluttavaa pidemmän päälle. Siksi suosittelisin tätä tyyliä vähän samaan tapaan kuin sokeria tai paljetteja yli nelikymppiselle – ei raaka-aineeksi vaan maustamiseen.
  • Toimittaja (journalist) ei niinkään pyri luomaan uutta tai puhumaan omista kokemuksista, vaan kerää ja arvioi tietoa ja paketoi sen sitten selkeäksi kokonaisuudeksi. Hän kuitenkin panostaa enemmän tarinankerrontaan kuin proffa tai opettaja. Myös sisällön kuratoijat sijoittuvat tähän ryhmään.
  • Julkkis (celebrity) ei niinkään viittaa varsinaiseen julkisuuteen, vaan pikemminkin karismaan ja omien näkemysten esiin tuomiseen. Sisältö voi myös tavoitella viihdyttävyyttä.

#4 Tarkoitus

Nyt puhutaan siitä, millaisia tavoitteita sekä kokonaisuudelle, että yksittäisille artikkeleille asetetaan: onko tarkoitus tarjota tietoa, sivistystä ja käytännön apua, innostaa, haastaa, viihdyttää ja inspiroida vaiko kenties saada aikaan keskustelua ja vuorovaikutusta. Erilaiset sisältötyypit palvelevat eri tarkoitusta.

#5 Sisältötyypit

Sisältötyyppiin liittyy muutama asia:

  1. Onko juttujesi tarkoitus olla ajan hermolla vai pitäisikö niiden kestää aikaa
  2. Tuotatko pitkiä artikkeleita, lyhyitä listoja, syvällisiä haastatteluja, nopeita mielipidepläjäyksiä vaiko kenties jäsenneltyjä oppaita – ja mitä näitä kymmeniä ellei satoja vaihtoehtoja nyt onkaan
  3. Lisäksi joudut harkitsemaan eri sisältöformaatteja – teksti, kuva, video, ääni – joiden valintaan liittyviä asioita on käsitelty täällä.

Näistä viidestä osa-alueesta syntyy cocktail joka varmasti erottaa sinut muusta tarjonnasta!

 

+1 Julkaisuaikataulu

Säännöllinen aikataulu tuottaa parhaita tuloksia. Se voi olla päivittäistä tai viikottaista tai jos aiheesi ovat tarpeeksi koukuttavia, blogisi voi päivittyä myös kerran-pari kuussa.

Jos et pysty pitämään yllä edes kerran kuussa -julkaisutahtia, ei voi oikeastaan sanoa, että se olisi positiivinen erottumiskeino. Kehotankin siis, että tässä tapauksessa piilotat blogeista päivämäärät, ajattelet sitä markkinointisi sivujuonteena ja panostat vahvasti johonkin muuhun kanavaan.

Täältä saat ohjeet mitä blogiartikkelille kannattaa tehdä julkaisun jälkeen (osa blogistrategiaa sekin).

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.