snapchat-twitter-instagram-vine-logotInternet on tehnyt meistä kaikista henkilöbrändejä, halusimme sitä tai emme. Vaikka et olisi edes aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä, mutta osallistut esimerkiksi urheilutapahtumiin, kunnallispolitiikkaan tai hyväntekeväisyyteen, nimesi saattaa hyvinkin tulla verkossa esiin yhä uudelleen ja uudelleen.

Ikävämmissä tapauksissa vanha kunnon ”ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä” -klishee voi konkretisoitua ja sinut voidaan sekoittaa johonkin toiseen henkilöön, jonka toiminta ei sinua imartele, päinvastoin. Asialta voi yrittää sulkea silmänsä tai sitten miettiä aktiivisia toimia oman henkilöbrändinsä hallitsemiseksi.

Mikäli haluat edistää omaa asemaasi tai urakehitystä sosiaalisen median keinoin, suosittelen seuraavanlaista yhdistelmää, jonka aktiivinen ylläpitäminen ei vaadi kohtuuttomasti aikaa ja resursseja. Sama kombo toki sopii myös yrityksen tai organisaation käyttöön:

 

#1 Oma nettisivu

 

Oman nettisivun rahallinen investointi ei tarvitse olla kuin joitakin kymppejä vuodessa: oman domainin .com -päätteellä saa kympillä ja serveritilan hinta lähtee muutamasta eurosta kuussa. WordPress-alusta ei maksa mitään.

Oma sivusto tarkoittaa käytännössä sitä, että toisin kuin ilmaiset blogialustat, Facebook-sivut tai YouTube-kanavat, sinä itse hallitset kaikkea siellä julkaistavaa materiaalia. Se on siis myös paikka jonka avulla hallitset parhaiten omaa brändiäsi.

Periscope, Facebook, Pinterest, Blab, YouTube, Vimeo, SlideShare, SoundCloud, LinkedIn Publisher jne. soveltuvat hyvin sisältöjen tuotantoon, niiden jakamiseen laajemman yleisön eteen ja/tai materiaalin säilytyspaikaksi ja voivat olla olennainen osa hakukoneoptimointia. Esittele niissä olevaa sisältöä omilla nettisivuillasi ja päinvastoin. Ja pidä aina itselläsi kopiot tiedostoista joiden katoamista et tahdo riskeerata.

 

#2 Yksi rento some-kanava

 

Tällä tarkoitan jotakin kevyistä ja ”pinnallisista” kanavista, kuten Twitter, Instagram, Vine tai Snapchat, joissa postausten elinkaari on lyhyt ja sisällön koko rajoitettu. (Instagramiin mahtuu toki enemmänkin tekstiä, jota ominaisuutta käytetään todella vähän hyväksi.)

Näille yhteistä on se, että verkoston laajentaminen on melko yksinkertaista. Kunhan pidät profiilisi julkisena, kuka tahansa voi seurata sinua ja päinvastoin. Näissä sinun ei myöskään tarvitse pysytellä tiukasti yhdessä asiassa vaan voit tuoda esiin persoonasi useita puolia, harrastuksiasi jne. sekä kertoa tarinoita.

 

#3 Keskustelupaikka

 

Näitä ovat erilaiset keskustelufoorumit, sekä Facebook- ja LinkedIn-ryhmät joissa voidaan käydä syvällisempää keskustelua sinulle tärkeistä aiheista. Niissä käyttäjille voidaan määritellä yhteiset pelisäännöt.

Nyt kun olen tuottanut säännöllistä ohjelmaa Periscopessa jo kuukausien ajan, olen tullut siihen tulokseen, että sekin voidaan laskea tähän ryhmään kuuluvaksi.

Oma Facebook-sivusi ei siksi sovi tarkoitukseen, että sen moderointi aiheuttaa helposti väärinkäsityksiä ja turhaa nillitystä vaikka kommenttien poistaminen olisi perusteltuakin. (Saatat ehkä tietääkin, etteivät poistetut kommentit ole palautettavissa joten suosittelen, että kaikissa tapauksissa säästät ne joko tekstinä tai sitten kuvakaappauksena.)

Foorumeiden ja LinkedIn:n etuna on mahdollisuus palata vanhoihin keskusteluihin hakukoneen avulla. Facebookissa se toimii vain jos laitat linkkejä talteen. Olemalla aktiivinen ja avulias, kysymällä kysymyksiä ja tarjoamalla vastauksia voit vahvistaa asemaasi aiheesi asiantuntijana. Usein esille nousevista kysymyksistä saat helposti sisältövinkkejä myös omille sivuillesi ja samalla kierrättää kerran kirjoitetut vastaukset.

 

Millaisia kokemuksia sinulla on some-kanavien hallinnoinnista ja yhdistämisestä toisiinsa? Olisi kiva jos jakaisit niitä alla kommenttilaatikossa!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.