Pinterest kuuluu niihin sosiaalisiin medioihin joissa on helppoa näyttää hyvältä jakamalla toisten tekemää sisältöä. Jos bisnekseesi liittyy paljon visuaalista materiaalia, se voisi olla erinomainen valinta some-strategiassasi. Lifestyle-aiheinen kuvamateriaali on siellä erityisen suosittua, mutta sieltä löytyy paljon muutakin.

Ennen kuin julkaiset oman profiilin, kannattaa tehdä päämäärätön hortoiluretki ja imeä sieltä pelkkiä ideoita. Kun se on hoidettu, näillä vinkeillä pääset bisnespinnailun alkuun:

#1 Aloita kirjaamalla itsellesi business-tili osoitteessa business.pinterest.com ja vahvista tiliisi liittyvä nettisivusto sieltä löytyvien ohjeitten mukaan.

#2 Luo ensin kolmesta viiteen kokoelmaa eli boardia joista ainakin yksi on varattu yrityksesi julkaisuita varten. Käytä niiden nimeämisessä hakusanoja ja kirjoita niille kuvaus. Voit pitää kokoelmat salaisina kunnes olet kerännyt niihin julkaistavaa.

Yleisesti ottaen Pinterestin kiinnostavimmat tilit pinnaavat satoja, elleivät tuhansia kuvia, joten aloita ainakin kymmenestä per kokoelma. Varaudu lisäämään kuvia joka päivä. Ideoita saat täältä

Varaudu lisäämään kuvia joka päivä

#3 Pystyformaatti toimii kaikkein parhaiten. Jos kuvasi ovat vaakakuvia, tee niistä kollaaseja. Esittele kollaasina esimerkiksi vaiheittaiset ohjeet jotka on julkaistuna nettisivuillasi. Näin saat ohjattua liikennettä Pinterestistä omille sivuillesi.

#4 Voit julkaista pinnaajia houkuttelevan pystykuvan myös blogissasi tai nettisivuilla siten, että linkität näyttökuvaan (300 x 450 px) saman kuvan suuremmassa (735 x 1102 px) koossa. (Suluissa esimerkkimitat.)

Jos sinulla on WordPress-blogi, asenna sinne ilmainen lisäosa joka näyttää pinnausnapin kaikkien kuvien yhteydessä. Kun sitä klikkaa, isompikin kuvasi tulee näkyviin.

Social Warfare -lisäosa joka on asennettuna tähänkin blogiin tarjoaa mahdollisuuden optimoida sekä blogista jaettava kuva, että teksti erikseen myös Pinterestiä varten.

#5 Kuvia suunnitellessa brändää ne käyttämällä oman yrityksesi graafista ohjeistusta. Liitä niihin myös tehokas otsikko ja kunnollinen, noin 200 sanan kuvausteksti.

#6 Tarkista aina että kuvat näyttävät hyvältä myös pienessä koossa eli älypuhelimen näytöllä.

Myös Pinterestiä selataan mobiililaitteilla

#7 Pidä kokoelmat selkeinä aihepiireiltään.

#8 Seuraa kiinnostavia henkilöitä ja kokoelmia välittämättä siitä ovatko ne kilpailijan. Käy myös katsomassa ketkä seuraavat sinua, tee huomioita heitä kiinnostavista tileistä, kokoelmista ja kuvista ja hyödynnä sitä tietoa kun suunnittelet omaa kuvastoasi.

#9 Ole aktiivinen; pinnaile ja tallenna kuvia omiin kokoelmiin päivittäin useita kertoja ja jätä kommentteja. Toimi kuitenkin järjestelmällisesti ja muista aina tarkistaa vieläkö tallennetun kuvan linkki toimii ja että siitä todellakin on iloa tai hyötyä omille seuraajillesi.

Pinnauksiin voi myös tägätä muita käyttäjiä ja saada sillä keinolla kiinnitettyä heidän huomionsa. Paras aika pinnailuun useimmille tuntuisi olevan illalla, mutta sitä kannattaa testailla omalla kohdalla.

Tägäämällä saa huomiota

Kun olet päässyt vauhtiin oman yleisön ja kokoelmiesi kasvattamisessa voit alkaa hyödyntää mainostajille tarkoitettuja ominaisuuksia kuten maksettuja pinnauksia.

Lue Pinterestin omaa blogia niin pysyt kärryillä viimeisimmistä muutoksista.

Pari linkkivinkkiä vielä: Jeff Sieh joka murtaa myytin siitä, ettei Pinterestissä ole maskuliinista sisältöä lainkaan sekä Peg Fitzpatrickin ohjeet blogin tuunaamiseksi pinnausystävälliseksi. Kannattaa myös seurata Tailwind puolestaan on Pinterestin hallintaväline jonka tili löytyy täältä.

Jätä alle omat vinkkisi hyvistä pinnaajista joita kannattaisi seurata!

 

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.