Purkit-metkatuote

Metkatuotteella oli kokonaisuus todella hyvin hanskassa ja osastot molemmilla messuilla

Tapahtumarikas syksy jatkuu ja viime viikolla vierailin Habitare– ja Forma-messuilla.

Näin pääkaupunkiseutulaisena tuollainen reissu on helppo ja edullinen toteuttaa lyhyelläkin varoitusajalla, mutta kauempaa tuleva joutuu suunnittelemaan ne paljon tarkemmin – olipa sitten vierailija tai näytteilleasettaja.

Ottaen huomioon millainen taloudellinen ja ajallinen panostus ammattimessut ovat kaikille osapuolille, varsinkin Forma osoittautui todelliseksi pettymykseksi. Tässä oma diagnoosini mistä se johtui ja lääkkeet ensi kertaa varten.

#1 Energialla on merkitystä

Forma-messujen ajoittaminen yhteen kuluttajille suunnatun Habitaren kanssa ei tuonut isoja kävijämääriä, vaan osastoilla oli kuulemma ollut hiljaista koko messujen ajan.

Itse erehdyin paikalle perjantaina, joka oli messujen viimeinen päivä ja näytteilleasettajien pettymys oli käsinkosketeltavaa.

On silti aina huono idea purkaa pettymystään niihin jotka messuille ovat tulleet. Pohdi mieluummin oletko itse tehnyt kaikkesi onnistumisen eteen.

Urheilukisojakaan harvemmin voitetaan sillä, että lähdetään katsomaan mitä tästä tulee. Niiden eteen tehdään järjestelmällistä työtä.

#2 Ei riitä että rakennetaan, eivät ne siksi tule

Samaan tapaan kuten liikkeen huippusijainti ei mitenkään ennusta sen menestystä, on turha kuvitella, että pelkkä läsnäolo messuilla toisi osastollesi valtavasti kävijöitä.

Ammattimessujen osallistujana sinun pitää hoitaa oma osuutesi niiden markkinoinnista eikä odottaa, että ”joku muu” kyllä hankkii sinne ja sinulle yleisön.

Jos tahdot herättää kiinnostuksen ole kiinnostava. Kutsu asiakkaita käymään, tee heistä sankareita ja heidän vierailuistaan tapauksia – vaikka jo paljon ennen messupäivää.

Ihminen on laumaeläin ja tahtoo varmasti osallistua positiiviseen pöhinään osastollasi. Kun hän saapuu, ole kiinnostuneempi itse kävijästä kuin siitä mitä hän voisi vuoksesi tehdä.

#3 Kaikille kaikkea

Tänä päivänä ei ostopäätöksen perusteeksi riitä se, että olet laittanut jotain tarjolle ja tämä pätee yhtä lailla messuosastoihin. Sinä näytteilleasettajana myyt ihmisille kiinnostusta ja he maksavat siitä omalla ajallaan johon on pistetty rahaakin kiinni.

Messuvieras käyttäytyy hiukan samalla tavalla kuin nettiselailija, eli skannaa ympäristöään ja tekee nopeita päätöksiä kiinnostavuudesta. Jos messuosastosi viesti ei kolahda hetkessä, hän jatkaa matkaa. Vaihtoehtojahan on.

Mieti siis mikä on se tunne jota sinä myyt ja kuinka välittäisit sen asiakkaallesi sekunneissa.

Ei tavara, ei palvelu vaan tunne.

Kuvat ovat Habitaren puolelta.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.