Sisällöntuotanto vaatii luovuutta, joka ei suinkaan ole mikään tietyn ”tyyppisten” ihmisten yksinoikeus, vaan taito jota voi treenata ja kehittää. Ei siis voi sanoa, että ihminen joko on tai ei ole luova, mutta tiettyjä piirteitä luovuuteen voi kyllä liittää.

Vähän kuten muutkin luonteenpiirteet kuten vaikka temperamentti tai pedanttisuus, toisilla nämä piirteet ovat voimakkaammin esillä kuin toisilla.

Oikein luovilta ihmisiltä löytyvät nämä kaikki kuusi yhdisteltynä – ja me muut voidaan antaa niiden kehittymiselle mahdollisuus, kunhan tunnistamme mitä puuttuu:

#1 Herkkyys havainnoida ympäristöä ja tahto nähdä kaikessa mahdollisuus

Jos et tunnista itseäsi, niin tässä sulle ensimmäinen steppi – tietoinen keskittymisharjoitus:

Varaa muutama minuutti aikaa ja istu alas. (Saat pitää käden ulottuvilla kahvi-tai teekuppisi, jos tahdot!)

Sulje silmät ja hengitä pari-kolme kertaa syvään, nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Avaa sitten silmät ja etsi ympäriltäsi

  • 5 asiaa jotka näet
  • 4 asiaa jotka juuri nyt voit tuntea
  • 3 asiaa jotka kuulet
  • 2 aistimaasi tuoksua
  • 1 maku

Luettele nämä asiat itsellesi rauhassa ääneen.

Toista sama huomenna uudelleen (tai mieluummin joka päivä). Koita välttää samojen asioiden toistoa.

#2 Oma visio joka ei ole lähelläkään valmista

Silti se vaatii, että se puettaisiin sanoiksi, kuviksi tai ääniksi.

#3 Kyky elää hetkessä

Meillä tuppaa olemaan jatkuvasti kiire mennä jo eteenpäin – kenellä mistäkin syystä. Monesti toiveena on välitön hyöty tai vähintäänkin palaute. Luovuustyöpajojen vetäjät sen usein huomaavat, että oppilaiden on vaikea innostua matkasta vaikka se todellisuudessa olisi samalla määränpää. Kärsivällisyyttäkin puuttuu, ja sitä edellä mainittua tahtoa nähdä ne mahdollisuudet.

Tiedät varmaan, ettei ilman erilaisia kokeiluita synny mestariteoksia. Kaikesta ei edes tarvitse tulla ”valmista”.

#4 Kyseenalaistaminen

Tämä on sitä kuuluisaa laatikon ulkopuolelta ajattelemista, joka alkaa sanoilla ”entä jos…

Mitä voisi tapahtua jos ottasit tutun ja yleisesti hyväksytyn ja kääntäisit sen täysin päälaelleen uudeksi lähtökohdaksi – jättäisit kerrankin miettimättä onko se ”käytännöllinen” tai edes ”toteutettavissa”?

Miltä ”se” näyttäisi jos kaikki olisi mahdollista?

Esimerkkinä voisit pitää Virgin Airlinesin palvelukonseptia, jota kehitettiin listaamalla kaikki mikä lentomatkustuksessa ärsytti, ja päätöksellä tehdä se kaikki päinvastoin.

Tai jos ensi kerralla et vastaisikaan sulle heitettyyn ehdotukseen ”joo, mutta…” vaan ”joo, ja sitten…” Tätä tekniikkaa käytetään improvisaatioteatterissa. Siellä ei saa ampua alas toisen ajatusta vaan sitä on jatkettava vaikkei päämäärästä olisi mitään hajua.

#5 Pohjaton uteliaisuus, joka ei hyväksy helppoja vastauksia

Lapsilla on tapana kysellä varsinkin miksi-kysymyksiä, joihin vastaaminen vaatii usein vanhemmalta luovuutta. Lasten kanssa kun ei aina ole mielekästä aloittaa selitystä ”jo muinaisista roomalaisista…”  vaan asia on saatava jollakin tavalla selväksi jotenkin muuten.

Ota siis oppia lapsista ja kysy usein miksi!

Kuudes oikein luovia ihmisiä yhdistävä piirre on rohkeus tuoda julki omia ideoitaan ja tuotoksiaan – vaikka muut pitäisivät heitä vähintäänkin kaheleina.

Haastan sut nyt miettimään, millaisen arvosanan antaisit itsellesi näistä kuudesta ominaisuudesta ja mitä niistä tahtoisit kehittää. Tiskivuoron lukijana lähetän sulle kesän aikana sähköpostiin valmiita ”treenejä” joilla omaa luovuttaan voi kehittää! (Jos et ole vielä tilaaja, hoida asia kuntoon täällä. Ei maksa mitään!)

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.