Retargeting- ja remarketing -sanoille ei taida löytyä hyviä suomenkielisiä vastineita (uudelleen kohdistaminen… juuei, jälkimarkkinointi… ei oikeastaan, uudelleenmarkkinointi… äh, antaa olla)

…mutta kyse on siis yhdestä ja samasta asiasta, eli mainoksista joita näytetään ihmisille jotka ovat jo käyneet verkkosivuillasi.

Käytännön toteutus tapahtuu siten, että sivustollesi asennetaan koodinpätkä joka ”merkkaa” sivukävijän selaimen (ja näitä cookieita eli evästeitä voi toki itse poistaa selaimistaan koska tahansa) – ja keskustelee mainoshallintaohjelmasi kanssa.

Selaimia ovat siis ohjelmat kuten Internet Explorer, Edge, Chrome, Firefox ja Safari ja näitä evästeitä meillä yleisimmin käytössä olevat Facebook-pikseli ja Google Adwords remarketing tag.

Näistä on siis kyse aina kun klikkaat OK nähdessäsi verkkosivulla maininnan evästeistä. (Niistä on muuten olemassa oikein asetus, että sun pitäisi informoida blogisi lukijaa jos sivuille on asennettuna joku tällainen seurantakoodi. Varsin moni yritys kyllä edelleen laiminlyö tämän velvoitteensa koska se on vähän kuten kypärättä ajo fillarilla, eli siitä ei tunnu tulevan minkäänlaisia seuraamuksia. Vielä.)

Käytännön esimerkkinä olet luultavasti itse nähnyt tällaisia mainoksia vaikka kuinka paljon selailtuasi vaikkapa verkossa toimivan kenkäkaupan valikoimia. Pikselin perusteella kauppa tietää, että olet osoittanut kiinnostusta kyseisiin kenkiin, joten niitä sulle sitten mainostetaan uudelleen ja uudelleen.  

Syy käyttää tämän tyyppistä mainontaa on hyvin yksinkertainen: kovin harva verkkosivukävijä toimii ensikäynnillään kuten tahtoisit hänen toimivan, eli ostaa, tilaa tai jättää minkäänlaisia yhteystietoja jotta voisit itse olla häneen yhteydessä.

Mainokset muistuttavat häntä sinusta ja ongelmasta joka on jo aiheuttanut hänessä toimenpiteitä.

Kun alat suunnitella mainosten kohdentamista sivujesi kävijöihin:

# Asenna sivuillesi edellä mainittu koodinpätkä ja ilmoitus evästeistä ja tarkista, että yksityisyyden suojasta kertova teksti on sieltä helposti löydettävissä. Jos sivusi ovat rakennettu WordPressilla, näihin tarkoituksiin löytyy ilmaiset lisäosat.

# Voit valita kuinka usein mainoksiasi näytetään yhdelle ja samalle henkilölle – tai itse asiassa evästeelle – ja tässä kohtaa vähemmän on helposti enemmän.

On hyvin harvinaista, että saisit ostajan innostumaan lyömällä häntä mainoksellasi päähän kaikissa käänteissä. Itse asiassa vaikutus on monesti täysin päinvastainen: joko se alkaa ärsyttää, tai muuttuu pian hänelle täysin näkymättömäksi.

# Tarkka segmentointi kannattaa, jotta mainoksesi pysyvät relevantteina. Et kuitenkaan tahdo näyttää ostaosta-mainosta henkilölle joka on jo ostanut tuotteesi tai palvelun jota myyt, vai kuinka?

Käytännössä tämä tapahtuu siten, että mainostyökalun käsketään näyttää mainoksia ”jos on käyty sivulla X (eli tuote), muttei Y (esim. maksun jälkeinen kiitossivu)”. 

# Tuplatsekkaus kannattaa niin ikään aina. Tarkista siis, että (osto)prosessi toimii kuten pitää, että mainoslinkit päätyvät oikeisiin paikkoihin, ja että kampanjastasi saatava tieto olisi mahdollisimman tarkkaa. Facebook-mainostyökalun tiedot ovat usein olleet epätarkkoja, joten hyödynnä Googlen analytiikkatyökaluja jotta myös viimeinen kohta toteutuu. Näin saat budjettisi pysymään paremmin kurissa.

Jos kaipaat näihin apua, ole yhteydessä niin laitetaan homma rullaamaan!

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

 

PS. Kenen muun pitäis lukea tää? Laitathan eteenpäin noista jakonapeista 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta. Aloita heti: kokoa oma ideabuffa ja tule mukaan Facebook-ryhmäämme.

 

Joko olet optimoinut Facebook-sivusi tuomaan sinulle asiakkaita?

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

13 Shares
Share
Tweet
Share
Pin
Email