Social Media Examiner -blogista löytyi tämä Instagram-aiheinen artikkeli, jonka sisältöä voisi olla hyvä referoida suomeksikin – nämä asiat eivät nimittäin tunnu olevan mitenkään itsestäänselvyyksiä kenellekään. Edelleen törmään jopa Instagramin käyttöä kouluttaviin konsultteihin, joilla näyttää olevan omat tiedot päivittämättä.

#1 Mihin oikein annoitkaan luvan?

Instagramin käyttöehdoissa – joita siis useimmat käyttäjät tuskin ovat edes vilkaiseet – lukee näin:

”Sitoudut antamaan Instagramille ei-yksinomaisen, maksuttoman, siirrettävän, edelleen jaettavan, maailmanlaajuisen luvan käyttää mitä tahansa Instagram-palvelussa tai sen kautta julkaisemaasi sisältöä.”

Suomeksi tässä sanotaan, että (Facebookin omistama) Instagram saa ilman erillistä lupaa käyttää siellä julkaisemaasi kuvaa edistääkseen omaansa tai jonkun asiakkaansa kaupallisia tarkoitusperiä – eikä siitä makseta sinulle senttiäkään (OHO, meinasin sanoa penniä).

Tämä siis EI kuulu heidän nykyiseen bisnesmalliinsa, mutta käyttäjien antamat luvat siihen ovat olemassa. Käyttämällä palvelua hyväksytä tämän eikä siinä mutinat auta.

#2 Arvonnan markkinointi Instagramissa

Instagram-arvonnan sääntökokoelma löytyy täältä. Siitä lainaus:

”Kampanjan on ilmoitettava, ettei Instagram sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin.”

Ihmettelen mistä tuo Facebook on tuohon ilmaantunut – ehkä unohtunut kopipeistatessa, sillä sama lauseke löytyy emoyhtiön sääntösivulta. Käytännössä moista tekstiä ei siis ole tullut Instagramissa vastaan, vaan on pysytty ihan asiassa.

Laitetaan siis säännöt ja diskleimerit jatkossa paikoilleen niin Instassa kuin Facessakin, joohan.

#3 Tekijänoikeuksien kunnioittaminen

Koska et sentään luovuta Instagramille kaikkia oikeuksia:

”Vakuutat, että omistat itse Instagram-palvelussa tai sen kautta julkaisemasi sisällön tai sinulla on muutoin oikeus luovuttaa näissä käyttöehdoissa edellytetyt oikeudet ja käyttöoikeudet”

Tällä viitataan mm. kuvien uudelleenjulkaisuun omalla tililläsi (Repost), joka ei siis ole sallittua ilman kuvan omistajan lupaa. 99 % käyttäjistä ei todellisuudessa ole asiasta moksiskaan, mutta silti lupa kannattaa hankkia joka kuvaa varten erikseen koska siitä yhdestä prosentista ei tiedä miten asiaan suhtautuvat.

Tunnustan kämmänneeni tässä itse jokunen vuosi sitten, mutta ymmärtäväinen ja ystävällinen uhrini ei esittänyt korvausvaatimuksia – minkä hän siis olisi toki voinut tehdä. Voin siis sanoa selvinneeni pelkällä säikähdyksellä – ei siis enää kannata testata miten käy!

Yleisesti käytössä oleva teema on kuratoida jollakin tietyllä #häsällä tägättyjä kuvia. Jos toimit näin, tee sitä suunnitelmallisesti, mieti tarkoitusta varten taatusti yksilöllinen #häsä sekä kuvausohjeet jotka voidaan selkeästi yhdistää brändiisi ja mainitse asiasta omassa profiilikuvauksessa sekä kaikessa aihetta liippaavassa markkinoinnissa.

[clickToTweet tweet=”Tarkista noudatatko sääntöjä sillä ’Pidätämme oikeuden estää pääsysi palveluun mistä syystä tahansa'” quote=”Tarkista noudatatko sääntöjä sillä ’Pidätämme oikeuden estää pääsysi palveluun mistä syystä tahansa”]

Joko olet optimoinut Facebook-sivusi tuomaan sinulle asiakkaita?

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.