Jos ajattelet, ettei sinun kannata vaivautua tuottamaan omaa sisältöä markkinointiin koska et oikein keksi mitään uutta tai mullistavaa ja mielestäsi kaikki on jo sanottu muutenkin, jatka lukemista.
Sisältömarkkinointi tarkoittaa materiaalia joka sekä antaa tukea ostopäätöksen syntymiseen, että tarjoaa jonkinlaista sisältöä – oppia, viihdettä, inspiraatiota – sen kuluttajan elämään ja usein auttaa ratkomaan olemassa olevia ongelmia.
Naistenlehdistä tämän näkee ehkä kaikkein selkeimmin, miten samat ongelmat pyörivät tapeetilla vuodesta toiseen: kuinka pudottaa kesäkilot, kuinka pukeudutaan toimistoon ja pikkujouluihin, millaiset tarjoilut pitäisi laittaa vappuun, kesähäihin ja joulupöytiin, ja niin edelleen.
Ohjeiden määrästä päätellen voisi luulla, että jokainen olisi ne jo ratkaissut kohdallaan ajat sitten vaan eipä ole kun ne kuitenkin käyvät kaupaksi vuodesta toiseen.
Siihen on oikeastaan pari syytä:
◉ Meillä on paitsi erilaisia tapoja omaksua asioita, myös erilaiset mieltymykset eli one size ei todellakaan sovi kaikille, ellei se ole kaulahuivi.
Itse olen mm. saanut sekä kiitosta että kritiikkiä omasta opetustyylistäni yhden ja saman kurssin puitteissa. Tässä pari palautetta:
Pidän sun rauhallisesta ja selkeästä tavasta esittää asioita! – Carita –
Jotenki esitystapa tai jokin tökkii. En saa tästä oikein mitään irti eikä tieto jää päähän. – Sampsa –
◉ Toinen syy on, että pelkkä tieto ei riitä haluttujen tulosten saavuttamiseen ja jo olemassa olevan sisällön haaste voikin olla se, ettei se inspiroi riittävästi toteuttamaan annettuja ohjeita.
Mihin siis sinun pitäisi yrittäjänä panostaa jotta sisältösi erottuisi massasta
#1 Älä kopioi muita
Et ikinä voi miellyttää kaikkia, joten on turha pyrkiä hajuttomaan ja mauttomaan viestintään jolla yritetään puhutella kaikkia eikä se siksi uppoa kehenkään.
Älä pelkää laittaa persoonaa peliin. Persoonallisuus viestinnässä on pelkästään hyvä asia, sillä vaikka saman alan firmoja olisi kuinka paljon, sinun äänelläsi puhuu vain yksi.
#2 Jaa asioita jotka kiinnostavat yleisöäsi
Jätä perinteiset mainokset ja tiedotukset (meillä on, meitä saa, me tehdään, me osataan) marginaaliin ja laadi viestejä jotka on mietitty ensisijaisesti vastaanottajan näkökulmasta ja häntä ajatellen.
#3 Huolehdi että sisältö on hyödyllistä ja käytännöllistä
Yleisösi ongelmat ovat hyvin konkreettisia: kuinka teen, mistä löydän, miten toimii ja niin edelleen.
Perusneuvo kuuluu, että jos se on omaa alaasi voit hyvin jakaa vastauksia aina kun mahdollista, omaasi tai muiden tuottamaa valmista materiaalia. Kysyjä nimittäin kyllä löytää ne joka tapauksessa jostakin, mutta vain jakamalla tietoa itse voit varmistaa sen laadun.
Hyvä sisältö tarjoaa nopeita voittoja.
[clickToTweet tweet=”Hyvä sisältö tarjoaa nopeita voittoja.” quote=”Hyvä sisältö tarjoaa nopeita voittoja.”]
Koska teemme kauppaa niiden kanssa jotka tunnemme, joista pidämme ja joihin luotamme, sinulla on mahdollisuus sisältömarkkinoinnin avulla vahvistaa sitä asemaa ja mielikuvia.
Ole siis se jolta vastauksia löytyy, ne toimivat myös käytännössä ja se jonka perusajatus ei ole, että jokaisesta pikkuneuvosta pitää saada maksu.