tunnuskuva-sisaltomarkkinointiSisältömarkkinointi on liukumassa aina vaan vahvemmin tarinankerronnan suuntaan eikä ihme: tarinallisuus uppoaa ihmisiin koska se osallistaa vastaanottajan.

Meidät totutetaan jo pienestä pitäen tarinoihin – ainakin jos lapsuutta voi kuvata sanalla onnellinen. Prinsessat, peikot, kiltit ja tuhmat lapset sekä metsien eläimet antavat mahdollisuuden totuttautua erilaisiin tunnetiloihin – sovitella niitä ylle. Aikuisilla tätä virkaa hoitavat Bondit ja supersankarit.

Väitetään, että tarinaa seuratessa aivoissa erittyy samoja kemikaaleja kuin silloin kun ollaan itse keskellä samaa tilannetta. Samoin on tutkittu, että tarinan muodossa kerrottu asia muistetaan paremmin.

[clickToTweet tweet=”Vasta konflikti tekee tarinasta tarinan ” quote=”Se mikä tekee tarinasta tarinan on konflikti”]

Vasta se, kun kaikki ei menekään putkeen herättää katsojan, kuulijan tai lukijan mielenkiinnon saamaan selville miten tästä selvitään ja miten tämä päättyy.

Tarinan kaava

Randy Olson on meribiologian tohtori joka myöhemmin päätyi opiskelemaan elokuvantekoa Hollywoodiin. Hän on tieteellistänyt tarinankerronnan tutkimusta, jonka perusteella hän on päätynyt yksinkertaiseen kaavaan jolla tarinat syntyvät. Englanniksi se kuuluu ABT – and, but, therefore. Tarkempi syntytarina löytyy hänen kirjastaan Houston, We Have a Narrative, mutta idea on alunperin syntynyt hänen kuultuaan toisen South Park -sarjan luojista, Trey Parkerin haastattelun kirjoittamisen prosessista.

Kirjan tavoitteena on ollut tavoitteena opettaa tieteen tekijöille yksinkertainen tapa kuvata työtään niin, että myös tavalliset ihmiset kiinnostuvat siitä. Suosittelen lukemaan vaikka et kuuluisi kohderyhmään!

Kannattaa myös kuunnella nämä pari podcast-jaksoa joista saa varsin hyvän kuvan siitä mistä tässä ABT-kaavassa on kyse ja esimerkki elävästä elämästä kuinka sitä käytettiin aivopesemään miljoonia ihmisiä

Tässä myös loistava käytännön esimerkki kaavan soveltamisesta, kohdassa 28:40

ABT on lyhyesti:

  1. Kuvaillaan aloitustilanne
  2. JA mitä sitten tapahtui.
  3. MUTTA kun tapahtui/nähtiin/huomattiin, että… josta seurasi/voi seurata, että…
  4. NIIN SIKSI… (toimitaan näin/syntyi tämä ratkaisu)

Yrityksen tarinat

Jokaisesta yrityksestä löytyy tarinan aiheita ja sosiaalinen media on hyvä paikka tuoda niitä esiin. Esimerkiksi Instagram on omistanut ja jopa nimennyt niitä varten kokonaisen työkalun.

Tyypillisiä virheitä joihin somessa jatkuvasti kuitenkin törmää ovat liioittelu, jaarittelu, itsensä toistaminen ja jatkuva mainostaminen.

  • Liioittelemalla tuotat vain epäuskottavaa sisältöä, joten on turhaa koettaa dramatisoida tapahtumia joihin ei oikeasti sisälly draamaa.
  • Yrityksissä myös varotaan viimeiseen saakka puhumasta omista epäonnistumisista vaikka kaikille niitä sattuu ja ne saattaisivat olla kriittinen osa tarinaa ja vain vahvistaa inhimillisyyden mielikuvaa.
  • Useimmiten halutaan korostaa itsen ja oman yrityksen sankariroolia, kun paljon tehokkaampaa olisi antaa se asiakkaalle.
  • Yksi tarina koetetaan myös saada väkisin sopimaan joka tilanteeseen sen sijaan, että niitä olisi varastossa erilaisia joista valita. Tai sitten kerrotaan tarinaa joka ei oikeastaan ole tarina lainkaan koska konflikti puuttuu.
  • Yrityksen ja organisaatioiden tarinoilla on sama tarkoitus kuin kaikella muullakin viestinnällä eli myydä jotakin. Harvemmin vissiin kaupat syntyvät sillä konstilla, että katsoja tai kuulija ei ymmärrä koko pointtia tai ikävystyy kuoliaaksi…

Pari Podcast-jaksoa joista saat konkreettisia esimerkkejä toimivista tarinoista yrityksissä: The Business of Story, Mike MartinBrian Scudamore.

Tästä artikkelista löytyvät esimerkit on poimittu englanninkielisestä The Business of Story -podcastista jonka voi tilata iTunesista.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.