tunnuskuva-bloggausEsipuhe: Olemme asiakkaan kanssa alkaneet työstää hänen blogiaan uuteen uskoon. Kyseessä on vanha, harrastusmielessä startannut blogi jolle on rakentunut iso lukijakunta ja kirjoittaja haluaisi sen tukevan paremmin hänen myyntiään. Omat yritykset ovat johtaneet siihen, että nykyiset lukijat ovat suuttuneet satunnaisesta mainostamisesta, joten hän kysyi minulta neuvoa.

Jos olet seurannut juttujani pidempään tiedät urheiluvalmentajataustani ja sen, että vertaan usein yritystoimintaa urheiluun.

Tämäkin aihe on sellainen, josta löytyy selkeitä yhtymäkohtia fyysiseen harjoitteluun; kuntoiluun ja kilpaurheiluun.

Blogit voidaan siis jakaa kolmeen eri tyyppiin

  1. sellaisiin joita kirjoitetaan harrastusmielessä
  2. niihin joiden tavoite on tukea myyntiä
  3. ja niihin jotka toimivat (kenties jopa) pääasiallisena tulonlähteenä

Ensimmäisen ryhmän blogeja voisi kuvata lähinnä ”päiväkirjoiksi” ja vaikka niissäkin saattaa olla mainoslinkkejä, kyse on sittenkin aina harrastustoiminnasta jolle ei ole asetettu sen kummempia tavoitteita.

Kahteen muuhun blogimalliin tulee suhtautua ammattimaisesti ja niitä täytyy kehittää tavoitteellisesti.

Vertailukohtana voisi siis käyttää harrastuksekseen, ilman sen kummempia tavoitteita lenkkeilevää ihmistä, henkilöä joka haluaa juosta maratoonin alle 2:55 sekä ammattimaista kilpaurheilijaa. Siinä missä ensimmäinen hölköttelee fiilispohjalta ehkä silloin kun huvittaa, kahdella muulla on selkeä suunnitelma jonka mukaan treenataan, seurataan ja analysoidaan tuloksia.

Kuten ammattiurheilijakin, ammattimainen bloggaaja harkitsee erittäin tarkkaan mihin hänen energiansa kannattaa ohjata, eli tukeeko se hänen omia tavoitteitaan.

Kun blogi on yksi osa myyntiä tukevaa markkinointiviestintää, liikkumavaraa sisällön suunnittelussa on enemmän – aivan kuten harrastelijamaratoonarin päiväohjelmassa, jota ei ole optimoitu urheilun ehdoilla.

Molemmissa tapauksissa on kuitenkin olennaista tuntea oma yleisönsä jotta osaa tuottaa juuri sille oikeanlaista – ei mitä tahansa – sisältöä. Sillä siinä missä ensimmäistä kirjoitetaan itselle, kahden muun tulee keskittyä lukijaan.

Mutta kuinka sitten harrastusmielessä kirjoitettua blogia kehitetään ammattimaiseen suuntaan

#1 Tuotteistaminen

Blogi kannattaa tuotteistaa, toisin sanoen kirjata ylös tavoitteet, laatia selkeä brändistrategia ja suunnitella viestintä sen ympärille. Myös uusi tuotettava sisältö suunnitellaan tukemaan (omien tai markkinoitavien tuotteitten) myyntiä.

Vanhoista blogeista kannattaa koostaa tai nostaa esiin niin sanottuja ”kulmakivisivuja”, päivittää ne ja lisätä tarvittavat toimintakehoitukset.

#2 Viestit

Viestinnässä on tärkeä kertoa avoimesti miksi siitä mikä on ennen ollut harrastus halutaan tehdä suora tai välillinen tulonlähde sekä mitä positiivista siitä seuraa lukijalle.

Tavallisimmin näitä asioita ovat paremmat mahdollisuudet tehdä yhteistyötä eri tahojen kanssa, jotka edut on mahdollista siirtää myös suoraan lukijoiden käyttöön. Ihmiset – kaikkein itsekkäimpiä tapauksia lukuuun ottamatta, niistä lisää tuonnempana – myös ymmärtävät yleensä sen, että suunnittelulla vapautuu resursseja kehittää sisällön laatua parempaan suuntaan ja olla avuksi entistä useammalle sitä kaipaavalle ihmiselle.

#3 Mediakortti

Yhteistyökuvioita varten blogille laaditaan valmis mediakortti.

#4 Tiedottaminen

Sitäkin kannattaa painottaa, että vanha sisältö säilyy edelleen maksuttomana kaikille eikä uuden tasoa aiota laskea (vaikka julkaisutahtiin ehkä tulisi muutoksia). Jos suunnitteilla on tuottaa kokonaan uuden tyyppistä sisältöä, sen voi hyvin ottaa esille tiedotteissa.

#5 Ulkoasu

Näissä tilanteissa on myös pelkästään positiivista jos blogin ulkonäkö selkeästi muuttuu uuden brändi-ilmeen myötä. Toki muutos kannattaa ulottaa myös kaikkiin sosiaalisen median kanaviin yhtä aikaa.

Kun kaupallisuus nousee entistä voimakkaammin esille, pelko siitä että lukijat suuttuvat näistä muutoksista on aiheellinen eikä kukaan voi varmuudella luvata, ettei lukijamäärä notkahda. Todennäköisimmin se on kuitenkin tilapäistä – erityisesti siksi ettei sisällön taso laske.

Lisäksi siitä voi hyvinkin olla sinulle paljon enemmän hyötyä kuin haittaa.

Eräs voimakkaimpia asioita jotka ohjaavat meitä ihmisiä on muutosvastarinta, mutta me myös totumme varsin nopeasti uusiin, vallitseviin olosuhteisiin – myös niihin kaupallisiin tiedotteisiin.

Sitäpaitsi on aika tavallista, että ne ahkerimmat kriitikot (kansanomaisemmin ”nillittäjät”) ovat läpeensä kaupallisten palveluiden kuten Facebookin, YouTuben tai Instagramin innokkaita käyttäjiä – mutta eivät itse näe käytöksessään minkäänlaista ristiriitaa.

Lisäksi kannattaa muistaa omat

Tavoitteet blogin pitäjänä: saada uusia maksavia asiakkaita

– ei siis lisää ilmaisen avun pyytäjiä tai kävijöitä yleensä.

Asiakkuudella tavoitellaan tuloksia joihin molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Se vaatii aina sitoutumista puolin ja toisin.

Äänekäs julkinen nillitys harvemmin ennustaa tarvittavaa positiivista asennetta tai hedelmällistä yhteistyötä vaan ennemminkin se kertoo joustamattomuudesta ja itsekkyydestä. Nillittäjiä ei haittaa se, että he tuottavat pahaa mieltä ja haaskaavat sinun aikaasi ja energiaasi.

Näin ollen jos tällaiset henkilöt lakkaavat fanittamasta niin menetys ei bloggaajan itsensä kannalta ole kovin vakava vaan itse asiassa päinvastoin.

Artikkeli on aiemmin julkaistu Tiskivuorossa kesäkuussa 2016.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.