Vaikka olisit itse innokas valokuvaaja, toisinaan tulee eteen niitä tilanteita, ettei omista varastoista yksinkertaisesti löydy tarinaasi – verkkosivulle, someen, mainokseen jne – sopivaa kuvitusta. Tällöin on ihan sallittua kurkistaa kuvapankkeihin ja kaivaa sieltä sopiva vaihtoehto omaan käyttöön. Kuvapankeissa löytyy runsaasti valinnanvaraa ilmaisista hirmuhintaisiin.

HUOM! On huipputärkeää tarkistaa joka ikinen kerta erikseen millaiset oikeudet kuvan käyttöön sisältyvät hintaan. Jos rikot julkaisuoikeuksia ja jäät siitä kiinni, ”en tiennyt” ei poista korvausvelvollisuutta.

Tässä 7 asiaa jotka on hyvä ottaa huomioon kuvaa valitessa:

  1. Istuuhan valittu kuva brändisi kokonaisilmeeseen?
  2. Jos aihe ja sommittelu miellyttävät silmääsi mutta värit ovat väärät, tekisikö esim. mustavalkofiltteri siitä paremmin yleisilmeeseen sopivan?
  3. Mikä on kuvan pointti? Täydentääkö se kertomaasi tarinaa vai jääkö se irralliseksi?
  4. Puhutteleeko kuva kohdeyleisöäsi? Millainen fiilis siitä syntyy ja vastaako se tavoitetta?
  5. Voitko käyttää kuvan tai osia siitä uudelleen jossakin toisessa yhteydessä? Löytyykö siitä esim. kaunis tausta johon voisit lätkäistä tekstilainauksen?
  6. Minkä mallista kuvaa etsit ja mikä on kuvaoriginaalin muoto; pysty, vaaka vai neliö? Onko saatavilla tiedostokooltaan riittävän suuri originaali jonka voisi rajata sopivaksi?
  7. Näyttääkö sama kuva tulevan vastaan vähän siellä sun täällä, onko siinä enää mitään persoonallista ja erottuvaa?

Jos käytät maksullista kuvapankkia, on viisaampaa investoida kerralla vähän enemmän ja valita mieluummin tiedostokooltaan liian suuri kuva, kuin harmitella jälkikäteen ettei se kestä suurentamista tai rajaamista ja maksaa kuvasta uudestaan.

Ilmaisia kuvia löydät Librestock.com-sivuston haulla, maksullisia tarjoavat mm. CreativeMarket, photodune, Adobe, Bigstock, Dreamstime jne. Hakusanalla stockphoto löytyy lisää.

Tämän artikkelin kuva on Pixabaysta

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

 

PS. Kenen muun pitäis lukea tää? Laitathan eteenpäin noista jakonapeista 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta. Aloita heti: kokoa oma ideabuffa ja tule mukaan Facebook-ryhmäämme.