tunnuskuva-markkinointiSain kysymyksen sähköpostiini ja se kuului näin:

”Ollaan seurattu juttujasi ja alettu miettimään,
että pitäisi panostaa enemmän tähän
sisältömarkkinointiin. Meitä kuitenkin mietityttää,
että millaisia tavoitteita sille pitäisi asettaa.
Voisitko antaa tähän vinkkejä?” – Kari –

Kiitos kysymästä! Vastaus kuuluu, että ilman muuta voin.

 

Määrittele onnistuminen

 

Lähdetään liikkeelle erilaisista mahdollisuuksista, joista siis tulee tavoitteita kun on määritelty mitä tarkoittaa ”onnistuminen” sekä tarkastelujakso. Numerot ovat siinä mielessä hyviä tavoitteita, että ne ovat keskenään suoraan vertailukelpoisia. Ne eivät aina kerro koko totuutta, mutta niitä kannattaa pitää lähtökohtana.

Kun tavoite on asetettu, tehdään toimenpidesuunnitelma samaan tapaan kuin laadittaessa liikkujan treeniohjelmaa.

Kahvakuulan nostaminen on siitä kiva treenimuoto, että sillä saa pakattua kokonaisen kuntosalin yhteen pieneen rautapalloon. Laajat, koko kehoa kuormittavat perusnostot lyhentävät myös harjoitteluaikaa todella runsaasti, sillä ne parantavat yhtä aikaa sekä voimatasoja, että kestävyyttä ja jopa liikkuvuuttakin. Esimerkiksi kun minä aloitin nostamisen lyheni viikottainen treeniaika kolmannekseen samalla kun kaikki mittarit kääntyivät kipuamaan täsmälleen oikeaan suuntaan.

Samat kolme hyvän kunnon elementtiä (voima, kestävyys ja elastisuus – myynti, brändääminen ja hyvät suhteet) ovat hyvinvoivan yrityksen perusta, johon voidaan vaikuttaa markkinoinnin ”harjoituksilla”. Kuten liikunnassakin erilaiset harjoitukset vaikuttavat eri tavalla.

Jos resurssit kuten aika ja budjetti ovat rajalliset kannattaa unohtaa ”keskitetyt hauiskäännöt ja pakarajumpat” ja panostaa niihin joilla on mahdollisimman laaja-alainen vaikutus.

 

Brändäys

 

Tämä ensimmäinen ryhmä liittyy erityisesti mielikuviin asiantuntijuudesta ja edelläkävijyydestä, toisin sanoen brändäämiseen. Nämä vaativat paljon myös henkilökohtaista osallistumista, kuuntelua ja keskustelua:

  • verkostojen kasvattaminen
  • suhteiden luominen mielipidevaikuttajien tai yhteistyökumppaneiden kanssa
  • keskustelujen aiheisiin, sisältöön ja sävyyn vaikuttaminen
  • tiedon lisääminen
  • asiakaspalautteiden ja suosittelijoiden laadun parantaminen
  • luomaan haluttua mielikuvaa rekrytoinnin tueksi

 

Verkkosivut

 

Toinen ryhmä linkittyy omiin verkkosivuihin joille tuotetulla sisällöllä voidaan kasvattaa verkkosivuliikennettä mm. näkymällä paremmin hakutuloksissa. Tähän liittyvät tavoitteet kuten

  • sivuilla käytetyn ajan lisääminen
  • sivuille tulevien linkkien määrän kasvattaminen ja laadun parantaminen
  • välittömien poistumisten vähentäminen
  • tiettyjen sivujen lukijamäärän kasvattaminen
  • mainosten klikkihinnan pienentäminen
  • blogin ja/tai uutiskirjeen tilaajamäärän kasvattaminen.

Kasvava verkkosivuliikenne puolestaan usein kasvattaa myyntiliidien määrää ja luo uusia asiakassuhteita.

Eräs sisältömarkkinoinnin tarjoama mahdollisuus verkkosivustolla on vahvistaa asiakassuhdetta parantamalla asiakaspalvelua.

 

Sosiaalinen media

 

Viimeinen ryhmä liittyy sosiaalisen median numeroihin. Ne tekevät moneen vaikutuksen koska ne ovat kaikkien nähtävillä – samaan tapaan kuin iso hauis tai piukka pakara: kiva katsella, mutta monesti aika hyödytön käytännössä eikä millään tavalla viittaa ”menestykseen”.

Näitä numeroita voivat olla

  • seuraajamäärän kasvattaminen
  • tykkäysten ja jakamisten lisääntyminen
  • kommenttimäärän kasvattaminen
  • videoiden katseluminuuttien lisääminen

Kannattaa kuitenkin AINA kiinnittää enemmän huomiota laatuun kuin pelkkään määrään ja muista, että sisällön laadun parantuessa nämäkin numerot yleensä kaunistuvat.

Aivan ensimmäiseksi tavoitteeksi kannattaa asettaa säännöllinen julkaisu ja sitten valita listalta muutama sellainen mittari joihin voit itse parhaiten vaikuttaa ja jotka tukevat koko yrityksen tavoitteita.

Ja sitten vain toteuttamaan!

Mites, löysitkö listalta sellaisia sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia joita et ollut ennen tullut ajatelleeksi? Jätä kommenttia!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.