Sosiaalinen media tarjoaa paljon vaihtoehtoja pienen yrityksen näkyvyydelleOn samantekevää mitä teet, ketä palvelet ja minkä kokoinen on yrityksesi sinulla on hoidettavanasi brändi. Se osa brändäyksestä johon itse voit vaikuttaa liittyy viestintään, eli asioihin joita haluat että sinusta sanotaan.

Nykypäivänä iso osa viestinnästä tapahtuu joka tapauksessa sosiaalisessa mediassa ja ainoa tapa osallistua siihen on olla siellä mukana. Jos sinä et ole se joka vastaa sinuun liittyviin kysymyksiin, joku muu tekee sen puolestasi.

Jättäytymällä kaiken keskustelun ulkopuolelle vaikkapa siksi ettei itse ”tykkää roikkua somessa” tai ”ei ole aikaa moiseen” saattaa joutua tilanteeseen, jossa sitä aikaa (ja yleensä myös rahaa) on vaan kaivettava jostain kun sotkuja selvitellään, tai sitten sitä aikaa on jopa ihan liikaa kun asiakkaat siirtyvät muualle.

Ei kuitenkaan ole samantekevää kuinka some-viestintääsi hoidat. Tässä on listattuna tyypillisiä virheitä joita yritykset toistavat aina uudelleen ja uudelleen, sekä mitä asialle voi ja kannattaa tehdä.

 

#1 Ajattelet, että yrityksesi on PAKKO näkyä somessa ja asialla on kiire, joten alat päivitellä ilman minkäänlaista suunnitelmaa, ”edes jotain”

 

Ensinnäkin haluan, että muutat asennettasi sillä some ei ole pakko vaan mahdollisuus. Toiseksi istu alas ja vedä syvään henkeä. Nouda sitten täältä apua strategian laatimiseen..

Näkyvyydellä voi todellakin olla paljon positiivisia seurauksia, mutta roiskimalla seinille satunnaista sisältöä silloin tällöin et kyllä tule hyötymään yhtään mitään.

Ennen kuin siis jatkat nykyisellä linjalla, varaa sisällön miettimiseen ja keruuseen aikaa vähintään 21 päivää, riippuen käytössäsi olevista resursseista. Päätä myös minä päivänä starttaat kokonaan uudella ilmeellä ja laita se kalenteriin.

Laadi sen perusteella itsellesi aikataulu jolla suunnitelmaa aletaan toteuttaa.

 

#2 Perustat summamutikassa profiileita ja rekkaat työvälineitä ja automaatioita jotka pian unohdat

 

Automaatio ei ole kirosana kuten olen kirjoittanutkin täällä ja täällä. Kaikkia käytössä olevia välineitä tulee kuitenkin tarkkailla ja ylläpitää aika-ajoin.

Käy siis läpi kaikki nykyiset some-profiliisi ja mieti onko sinulla edelleenkään aikaa niiden päivittämiseen ja erityisesti sitä ovatko (potentiaaliset) asiakkaasi kyseisen palvelun käyttäjiä ensinkään. Sulje epäaktiiviset ja poista myös linkitykset nettisivuiltasi. Päivitä ne jotka haluat säilyttää.

Tarkista myös esim. Facebookista ja Twitteristä mille kaikille sovelluksille olet antanut luvan käyttää tiliäsi. Poistamalla linkitykset pääset helpoimmin eroon automaatioista kuten vaikkapa spämmiviestit uusille seuraajille (jos et tiedä mitä ne ovat, Jani Lilja kirjoittaa niistä lisää täällä).

 

#3 Käytät somea vain kun sinulla on jotain uutta tiedotettavaa ja muutenkin kaikki postauksesi käsittelevät tuotteitasi tai sinua itseäsi

 

Muista, että kukaan ei käytä somea selaillakseen mainoksia ellei tehtävänä satu olemaan esimerkkien etsiminen. Siksi sinunkin on turha yrittää pommittaa ihmisiä pelkillä uutisilla ja tuotetiedotteilla.

Jos olet syyllistynyt tähän, katso kohdan 1 ohjeita uudelleen ja laadi julkaisukalenterisi siten, että enintään puolet päivityksistäsi liittyy sinuun, palveluihisi ja tuotteisiisi ja vähintään 20% on jonkun muun kuin itsesi tuottamaa.

Täältä voit noutaa 14 vinkkiä kuinka voit näyttää hyvältä somessa jakamalla toisten tuottamaa sisältöä.

 

#4 Et tiedä mitä yrityksestäsi puhutaan somessa, et vastaa kommentteihin etkä koskaan osallistu keskusteluihin vaikka kuulut kaikemmailman  FB/Linkedin -ryhmiin joissa sitä käydään

 

Ota käyttöön joku seurantatyökalu (kuten Hootsuite) jonka avulla seuraaminen käy helposti ja saat äänesi kuuluviin relevanteissa tilanteissa. Laadi selkeä aikataulu keskusteluiden seuraamiselle ja osallistumiselle. Poista itsesi ryhmistä joissa ei tapahdu mitään kiinnostavaa.

Omalla FB/Linkedin-sivullasi ja Twitterissä reagoi edes jollakin tavalla KAIKKIIN saamiisi kommentteihin, myös kriittisiin sellaisiin. Tykkäysnapin painaminenkin riittää ellei kyseessä ole suora kysymys. Niihin tulee vastata AINA jotain.

 

#5 Tuuttaat pelkkää spämmiä joka ei tuota mitään lisäarvoa vastaanottajalleen

 

Olipa kyseessä sitten sivut tai profiilit, yksityisviestit tai sähköposti, mihinkään niistä ei kuulu spämmäys. Helpoin tapa tunnistaa spämmi on miettiä viestin näkökulmaa: ”Tämän SINÄ voit tehdä MINUN hyväkseni ja mieluiten heti” on pääsääntöisesti ihan sitä ihtiään.

Unohda kokonaan huikeat tarjouksesi ostettuihin sähköpostiosoitteisiin äläkä lähetä vanhoillekaan asiakkaille pelkkiä ostaosta-viestejä, sillä se on varmin tapa saada ihmiset muuttumaan sokeiksi kaikille viesteillesi ellei tarjous satu osumaan JUURI oikeaan aikaan ja paikkaan.

Todennäköisyys sellaiselle on todella pieni.

Älä koskaan käytä automatisoituja ”kiva kun seuraat, seuraa täälläkin” -yksityisviestejä äläkä ikinä liitä ihmisiä Facebook- tai WhatsApp -ryhmiin kysymättä heiltä itseltään siihen lupaa. Ryhmän jäsenenä noudata sääntöjä varsinkin mitä omien linkkien jakamiseen tulee.

Kukaan ei tahdo enempää meilejä tai ruuhkaisempaa uutissyötettä, kuitenkin hyödyllisiä, viihdyttäviä ja inspiroivia viestejä luetaan ja jaetaan todella paljon.

 

#6 Nettisivustosi ei toimi mobiililaitteilla

 

Tänä päivänä yli 70% selaamisesta tapahtuu mobiililaitteilla, eli kännyköillä ja tableteilla ja numero on vain kasvamaan päin. Omaan sivustoosi liittyvän datan löydät Google Analyticsista, jonka pitäisi olla asennettuna sivustollesi (ellei ole, se on selkeä merkki siitä, ettei sivusto ole ajan tasalla muutenkaan).

Päivitä vanhentuneet nettisivusi ensi tilassa. Aloita vastaamalla näihin kysymyksiin ja jos tarvitset apua, voit pyytää minulta tarjouksen helposti ylläpidettävistä, nykyaikaisista sivuista.

 

Vältä myös näitä virheitä kuin ruttoa:

 

#7 Älä koskaan osta tykkäyksiä tai seuraajia. Somessa laatu menee AINA numeroiden edelle.
#8 Älä jakele sisältölinkkejä summamutikassa vaan tarkista aina ensin niiden laatu ja hyödyllisyys omille seuraajillesi.
#9 Älä lähde mukaan julkiseen loanheittoon tai negatiivisviritteisiin keskusteluihin.

Siinäpä se. Unohtuiko joku oleellinen kohta tai oletko eri mieltä? Jätä ihmeessä kommenttia!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.