Jos yhtään luet uutisia etkä ole viettänyt kevättä koomassa, tiedät, että roskat ja varsinkin muovi ovat tällä hetkellä kovasti pinnalla muuallakin kuin Tyynenmeren jätepyörteessä (joo, yritän kuulostaa hauskalta).

Otin itsekin osaa maaliskuun muovittomuuskampanjaan, joskin siinä mielessä varsin surkein tuloksin, ettemme luultavasti tuoneet kotiin yhtään sen vähempää muovia kuin ennenkään. Sen sijaan saimme perheessäni kyllä uutta intoa jätteiden lajitteluun, ja nyt meiltä menee muovia enemmän takaisin kiertoon ja vähemmän Vantaalle poltettavaksi. Kaukana ideaalitilanteesta edelleen ollaan…

Jätteiden – tai jätteettömyyden – ympärille syntyi Jenkeissä joku vuosi takaperin myös astetta hooceempi nollaroska-ääriliike (zero waste), jonka mantrasta kieltäydy, karsi, kierrätä, käytä uudelleen, kompostoi voisit soveltuvilta osin napata vinkkejä kotitalouden lisäksi myös markkinointiin. Materian sijaan sillä säästyy aikaa kun työmäärä vähenee.

Karsi

Aiheet

Jos some-kanavassa julkaistavan sisällön aihepiirit rönsyilevät sinne tänne, olisi fiksua tutkia ensin mikä tai mitkä niistä saavat aikaan oikeanlaisia reaktioita oikeilta ihmisiltä. Rönsyt karsitaan ja paukut keskitetään juttuihin jotka tukevat omaa brändiviestiä.

Kanavat

Jos joskus on tullut innolla availtua yritykselle some-tilejä joita ei sitten koskaan oikeastaan päivitetty, kannattaa nyt heti joko tehdä selkeä, realistinen suunnitelma mitä niillä tavoitellaan, mitä niissä julkaistaan ja koska, sekä kuka sen tekee.

Toinen vaihtoehto on esimerkiksi laittaa niihin tiedote, että ”emme päivitä tätä vaan löydät meidät [tästä toisesta kanavasta]”.

Kolmas, eli tilin sulkeminen ei aina ole huono idea sekään.

Jos keskität resurssit yhteen kanavaan, eikä sekään tuota minkäänlaisia toivottuja tuloksia (verkkosivuliikennettä, yhteydenottoja, kauppoja jne.), voit ainakin olla täysin varma siitä, ettei vanha hakuammunta-tyyli tule jatkossakaan toimimaan sen paremmin.

Tämä toimii toki myös käänteisesti, eli kun näet hyviä tuloksia yhdessä kanavassa, voit alkaa miettimään miten niitä toistetaan toisessa.

Kierrätä

Tässä vain kourallinen esimerkkejä siitä mitä kaikkea vaikkapa yhdestä artikkelista voisi jalostua:

Todellisuudessa vain mielikuvitus on rajana näissä – sekä tietysti ajankäytön haasteet. Jälkimmäisen vuoksi on tärkeää osata toisinaan myös kieltäytyä, joka niin ikään löytyy tuosta listasta.

Käytä uudelleen

Tiskivuoron tilaajana lienet huomannut, etten juurikaan julkaise sen sisältöjä muualla. Silloin tällöin kuitenkin näet blogitekstin lopussa merkinnän uudelleenjulkaisusta, tai juttuni on osa maksullista kurssia. Ne eivät ole puhdasta sattumaa.

Blogista löytyisi myös joitakin vanhoja artikkeleita, joita voisi mahdollisesti vähän päivittää ja julkaista uudelleen ja samaan tapaan suosittelen, että mietit jo tekovaiheessa kuinka omia sisältöjäsi voisi uudelleenkäyttää ja sillä vähentää omaa työmäärää.

Tässä sulle seuraava steppi:

Valitse edellä mainituista esimerkeistä yksi karsittava asia, sekä omista sisällöistäsi yksi kierrätettävä ja yksi uudelleen käytettävä ja ryhdy tuumasta toimeen. Muista pistää siitä mulle viestiä mitä olet saanut aikaan sillä jaan mielelläni hyviä juttuja edelleen!

… ja entäs sitten se kompostointi – pitäisikö esimerkiksi tämä vanha blab-artikkeli tunkea silppuriin nyt kun kyseinen palvelu on jo kuollut ja kuopattu? Jätä kommenttia!

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.