Olen pitänyt itsestäänselvyytenä, että yrittäjän pitäisi tutustua omaan kohdeyleisöönsä hyvin – siis siihen, josta tavoitellaan uusia potentiaalisisa ja maksavia asiakkaita. Kuuluu ihan some-strategian perusteisiin.

…Ja sitten olen itse skipannut osan sen vaatimasta pohjaduunista kokonaan – koska suutarinlapsilla ei aina ole kenkiä ja yadayada.

Lopulta kun otin niin sanotusti hatun (vai lusikkako se on) kauniiseen käteen, istuin alas ja hoidin homman, tuloksia oli nähtävissä välittömästi. (Jos luet tätä mun blogia aikajärjestyksessä taaksepäin voit paikallistaa tarkan päivämäärän koska sain tämän prosessin päätökseen.)

Ensimmäinen asia joka siitä seuraa on, että aletaan puhua samaa kieltä. Kun puhutaan samaa kieltä, vastaanottaja tajuaa että puhun hänelle ja tekee siitä tarvittavat johtopäätöksensä.

Jos taas yritetään puhutella kaikkia, ei todellisuudessa puhutella yhtään ketään. Kaikki siis pyörittelee silmiään ja ihmettelee, että olikohan tää nyt mulle tarkoitettu vai.

Hämmentynyt mieli ei ikinä tee niitä päätöksiä joita me myyjänä siltä toivotaan

– siihen on olemassa ihan fysiologiset syyt, sillä aivot keskittyy eloonjääntiin ja viestittävät: pakene. Mitä nopeammin tämän yrittäjänä sisäistät, sitä helpompaa sun on jatkossa toimia.

Sitten asiaan: ne otsikossa mainitut kolme (muuta) olennaista juttua ovat:

#1 Eri kanavissa käyttäydytään eri tavalla

Mietippä hetki mitä tapahtuu Facebookissa:

kavereiden päivityksiä
suosituksia
videopätkää
? hymynaamoja ja sydämiä ?
ryhmässä joku oli kommentoinut jotain ja pakkohan se on lukea
uutisotsikkoa
lisää videopätkää – hei täähän on mielenkiintonen
kaveri linkitti artikkelin
mainosta pukkaa
messengeri näyttää että viestikin ois tullut
joku kaveri on jakanut päivänsä ja sen naama tönöttää näytöllä ylimmäisenä
BLING – se tykkäsi tästä ja tuo tuosta – ja joku on Livessäkin.

Ja sama alusta uudestaan.

Kaikille kaikkea ja vielä yhtä aikaa.

>

Mene sitten Instagramiin:

ylimpänä rivi kasvokuvia jotka kertovat julkaistuista tarinoista
kenties ylänurkassa oleva ilmoitus uusista viesteistä
kuva ja 3 riviä ?tekstiä
kuva ja 3 riviä tekstiä
kuva ja 3 riviä tekstiä
video ja 3 riviä #tekstiä
mainos ja toimintakehoitus
kuva ja 3 riviä tekstiä?,
kuva ja 3 riviä tekstiä…

ehkä jotain hymiöitä ja #häsiä siellä täällä. Aika paljon rauhallisempaa.

Sillä on siis merkitystä millaiseen saumaan olet omia juttujasi tunkemassa ja mihin kanavaan.

Ja sillä onko se muoto ja pointti oikeesti mietitty sun seuraajan näkökulmasta vai sun omasta? Oletko sä pelkästään lisäämässä kaaosta vai tuomassa siihen kaivattua vaihtelua? Ymmärretäänkö sun viesti sen sekunnin-kahden aikana joka sulle hyvässä lykyssä suodaan?

Tämä on nyt vaan yksi esimerkki, mutta kulutustottumukset siis vaihtelee kanavakohtaisesti paljonkin. Lisäksi käyttäjästä riippuen niitä myös saatetaan kuluttaa monen kokoisilla näytöillä, mikä sekin muuttaa kokemusta.

#2 Sisältösi ei näytä samalta kaikissa laitteissa

Jatketaan siitä näyttöjen koosta: nykyisin kun mobiilin osuus vaan kasvaa ja kasvaa, on jopa viisainta optimoida matskunsa mieluummin sinne kuin isommille näytöille.

Silti vielä parempi jos tiedät millä sun seuraajat katsovat kuviasi ja videoitasi – kännykällä, tabletilla, läppärillä, pöytänäytöllä, telkkarista vaiko peräti valkokankaalta – ja huomioida se kuvakerronnassa ja rajauksessa – ehkä jopa liittää mukaan tekstitys koska ääntä ei oletuksena kuulla.

Pätee muuten myös jos tykkäät laatia juttusi infograafien muodossa tai kuvina jotka sisältää paljon tekstiä joka ei skaalaudu – alkaahan se pänniä jos sitä mobiililaitteilla tihrustaa ja koittaa suurennella pala kerrallaan.

#3 Täytätkö sulle asetetut odotukset?

Jos olet tänään tätä ja huomenna tota, ylihuomenna sua ei näy lainkaan ja ens viikolla kaikki on taas muuttunut – seuraajien on todella vaikeaa pysytellä perässä kaikissa käänteissä.

Ja kun ihminen ei osta sitä mitä se ei ymmärrä – ei edes ideaa, tuotteista tai palveluista puhumattakaan – se tietysti johtaa sun omaan turhautumiseen ja siihen, että laitat hanskat naulaan ennen kuin mikään edes ehtii päästä vauhtiin.

Kaupanteko – minkä tahansa kaupan – vaatii joka tapauksessa annoksen luottamusta. Ilman johdonmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä sitä ei somessa synnytetä. Siksi on tärkeetä, että käytät hiukan aikaa ja harkintaa siihen, mistä asioista haluaisit tulla tunnetuksi ja mietit itsellesi selkeän mission ja ”johtolangan” jota seurata.

Pysyt siinä roolissa jossa sun odotetaan näyttäytyvän.

Jos et vielä ole käynyt testaamassa omaa some-persoonallisuustyyppiäsi, käy tekemässä se nyt heti täällä näin.

Saat parissa minuutissa hyvän kuvan mm. siitä keiltä some-julkkiksilta voisit ottaa oppia ja vaikutteita kun pohdit omaa rooliasi.

Halutessasi voit myös ladata täältä valmiit vinkit siitä miten omia vahvuuksia voi hyödyntää ja missä välineessä (ettet tuhlaa aikaa ja energiaa ”vääriin” some-kanaviin).

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.