Reilu 10 vuotta sitten, 2007 syksyllä sukulaismies kaipasi apua yrityksensä nettisivujen suunnitteluun, ja niinpä pistin opetellen Dreaweaver-ohjelmiston käytön, joilla nykäistiin sivusto kasaan. Sen koommin niille ei tehty mitään. Vasta kun firma pari vuotta sitten myytiin, niin uusi omistaja näyttää laittaneen kaiken uusiksi.

Hyvä niin.

Vaikka sivusto ei ehkä brändi-ilmeen puolesta ihmeemmin kaivannut päivittämistä, oli se teknisesti auttamattoman vanhentunut, hankala ja hidas päivitettävä, eikä millään muotoa taipunut nykypäivän vaatimuksiin.

Yksi merkki siitä, että sullakin olisi sivuston uusimisen paikka on se, ettei sitä voi käyttää kännykällä. Toinen on se, ettei teillä kukaan osaa tehdä sille mitään.

(Yllättävän monessa firmassa tilanne on näin.)

Nykypäivän nettisivusto ei ole käyntikortti vaan myyntimies, joka on töissä 24/7/365.

Jos sulle ei ikinä tule sitä kautta maksavia asiakkaita (tai et edes tiedä tuleeko), ”jotakin tarttis tehrä”.

Visuaalisesti, teknisesti ja sisällöllisesti vanhentuneet nettisivut eivät kerro siitä, että yrityksellä on pitkät perinteet tai siitä, että nyt on vaan niin kiire, ettei moiseen ehditä paneutua kun pitää tehdä oikeita töitä. Ne kertovat pikemminkin siitä, ettei pikkuseikat kiinnosta ja tuottavat fiiliksen, että tehdäänköhän teillä kaikki muukin vähän sinnepäin.

Ja viimeistään siinä vaiheessa kun joku (muu kuin googlemainoskauppias) mainitsee, ettei löydä sua verkosta, tai että ostettiin muualta kun ei tajuttu, että sultakin olisi saanut – alkaa asialla olla kiire.

Autan mielelläni. Mut saat helpoimmin kiinni täyttämällä ensin tämän sivun lomakkeen.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.