tunnuskuva-markkinointiLienet joskus edes kuullut termin ”Maslowin tarvehierarkia”, jota usein kuvataan pyramidin muodossa. Alimmaisena ovat eloonjäämiseen liittyvät fysiologiset perustarpeet, kuten nälkä, jano ja uni, ylemmäs noustessa mukaan tulevat turvallisuudentunne, ystävyyssuhteet, itsetunto ja viimein myös itseilmaisun muodot, moraali ja ongelmanratkaisut.

Juju on siinä, että ylempänä olevien tarpeiden tyydyttäminen säilyy vahvasti taka-alalla niin kauan kun alempana olevat asiat ovat rempallaan.

Hootsuite-blogi on versioinut pyramidin sosiaaliseen mediaan ja tässä on siitä tiivistelmä.

 

Eloonjäänti = On oltava läsnä

 

Vähimmäisvaatimus sille, että yritys tai organisaatio ylipäätään voi rakentaa itselleen some-yleisön on olla siellä itse läsnä ja tavoitettavissa. (Melko itsestäänselvää kai.)

 

Turvallisuudentunne = Viestinnällä on selkeät linjaukset

 

Vaikka sisällön tavoitteet ja sävy muuttuvat valittujen kanavien mukana, viestintää tulee kautta linjan ohjailla jonkinlainen tunnistettava ”punainen lanka”.

 

Yhteenkuuluvuudentunne = Sitoutuminen ja sitouttaminen

 

Kolmannella tasolla esiin nousee vuorovaikutuksen tärkeys.

 

Itsetunto = Fanit ja brändin puolestapuhujat

 

Aktiivisella keskustelulla ja olemalla aidosti avuksi rakennat brändillesi fanijoukkoa joka mielellään levittää viestejäsi edelleen.

 

Itseilmaisu = Sinä tai brändisi saavuttaa oman alasi vaikuttaja-aseman

 

Millä askelmalla sinun yrityksesi tai organisaatiosi on?

Joko sinulla on luotuna some-strategia, jolla kiipeät(te) ylöspäin?

some-strategian-luominen

Alkuperäinen blogi löytyy täältä.

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.