The New York Times on tutkinut oman verkkojulkaisunsa lukijakuntaa ja sitä, miksi sisältöä jaetaan. Vaikka tämän tutkimuksen tulokset ovat vuodelta 2014, näistä saa kyllä osviittaa siihen, kuinka voit omaa viestintääsi kehittää, sillä vastaukset ovat melko universaaleja.
Mikä siis motivoi meitä käyttäjinä jakamaan sisältöä sosiaalisessa mediassa?
Tämän tutkimuksen perusteella
84% vastaajista haluaa kannattaa jotakin tärkeää asiaa
Läsnä on siis voimakkaita tunteita. Nämä ovat sen tyyppisiä juttuja kuten Siiri Saarisen käymä keskustelu pikkupojan ja hänen äitinsä kanssa. Sen aiheena oli heijastinliivien nolous ja sen seurauksena Facebookiin syntyi Taikaviitta-ryhmä jossa on tällä hetkellä yli 16.000 jäsentä.
78% vastaajista haluaa pitää yhteyttä tuntemiinsa ihmisiin
Jaettu sisältö liittyy jollakin tavalla itseen ja omaan elämään, jaamme siis paikallisuutisia, urheilutuloksia ynnä muuta jotka kertovat muille millaiset asiat elämäämme juuri nyt vaikuttavat. Muista, että yrityksiin liittyvät hyvät uutiset, kuten vaikkapa nimitysuutiset harvoin ylittävät tämän kynnyksen, ellei kyse ole lähipiiriimme kuuluvista ihmisistä.
69% vastaajista haluaa kokea olevansa ajan hermolla,
osallistua keskusteluun ja kertoa oman mielipiteensä maailman tilasta ja tapahtumista.
68% vastaajista määrittee (brändää) itseään jaetun sisällön avulla,
toisin sanoen luo muille tiettyä mielikuvaa itsestään. Esimerkkinä vaikkapa huumori tai estetiikka: kaikilla ei ole samanlaista huumorin- tai kauneudentajua ja se heijastelee sisällöissä joita jaamme. Sama pätee poliittisiin kannanottoihin ja asioihin joita kannatamme, mutta myös kaupallisiin valintoihin.
Alle puolet – 49% – vastaajista kokee sivistävän ja viihdyttävän sisällön levittämisen tärkeäksi motivaattoriksi
Tämä viimeinen on sitä sisältöä jossa yrityksen some-viestinnän pääpaino pitäisi olla jotta kiinnostuneille voidaan tarjota tukea päätöksentekoon ostoprosessin eri vaiheissa.
Mutta tämä luku kertoo myös selvästi miksi sisällön suunnittelussa kannattaa pyrkiä monipuolisuuteen, eli tarjota useammalle sisällön kuluttajalle mahdollisuuksia sen jakamiseen.
Yritysten tuottama sisältö jota jaetaan
- herättää tunteita kuten innostus, hämmästys tai empatia
- tarjoaa samaistumisen kohteita ja mahdollisuuden ottaa kantaa
- on sen kuluttajalle ja hänen verkostoilleen ajankohtaista
- viihdyttää, sivistää ja inspiroi
- ja mikä tärkeintä: saa sen jakajan näyttämään hyvältä hänen omissa sosiaalisissa piireissään.
Artikkeli on julkaistu aiemmin Tiskivuorossa
Lue myös: Kuinka laaditaan hyvä Facebook-postaus – kysy itseltäsi nämä 3 asiaa ennen kuin julkaiset
Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!