Facebook tarjoaa nykyisin niin valtavan määrän vaihtoehtoja markkinoijan käyttöön, että päähän siinä menee pyörälle. Monen mielestä se vie turkasen paljon aikaa tuloksiin verrattuna, ja kun vielä ominaisuudet ja säännöt muuttuvat kaiken aikaa saattaa tulla mieleen, että pitäisi hävittää koko tili ja sovellus ja tehdä jotain ihan muuta.

Koska kyseinen some-kanava on tämän kuukauden Tiskivuoro-teemana, otetaanpa näin alkajaisiksi katsaus siihen mitä kaikkea voisit tehdä jos olisi aikaa ja resursseja, niiden hyviä ja huonoja puolia, sekä mihin tilanteisiin mikäkin vaihtoehto taipuu.

Saattaa olla, että olen unohtanut listalta jotakin, ja yhtä hyvin saattaa olla, ettei se ole edes julkaisuhetkellä enää ihan ajan tasalla, koska tässä on nyt mennyt muutama päivä sitä kirjoitellessa… Pahoittelen jos näin käy.

Oma Facebook-profiili

Tämän kautta ollaan yhteydessä enintään 5000:een parhaaseen kaveriin lähellä ja kaukana ja jaetaan henkilökohtaisia kuulumisia. Henkilökäyttäjien yhteismäärä maailmassa on ylittänyt 2 miljardia, vaikka valeprofiilit laskettaisiin mukaan.

Profiilista löytyy runsas kirjo yksityisyyteen liittyviä asetuksia, jotka kannattaa aika-ajoin käydä läpi. Jos annat luvan profiilisi seuraamiseen, näitä seuraajia sulla voi olla vaikka kuinka paljon. He näkevät kaikki julkiset päivityksesi.

Käyttöehtojen mukaan omaa profiilia ei saa käyttää mainostamiseen (kohta 4/4), mutta henkilöbrändin rakentamisessa se on kuitenkin vahva väline – toisin sanoen raja voi olla melko häilyvä. Tuotemainontaa siellä ei silti kannata alkaa tekemään jo siksikin, että se alkaa helposti ärsyttää myös niitä oikeita kavereita.

Omassa profiilissa toimivat ainakin nämä ominaisuudet: keskustelut, tarinat, live-lähetykset sekä ”radio”, eli äänimuotoiset päivitykset (ellei vielä näy niin tulossa on!) ynnä tapahtumat. 

Facebook-sivu

Yritysten, henkilöbrändien ja organisaatioiden käyttöön luotu profiili, joka on aina julkinen. (Yksittäisiä henkilöitä voit toki seuraajina bannata jos tilanne sellaista vaatii.)

Sivuun voidaan yhdistää ryhmiä ja tapahtumia ja sellainen on oltava jos aikoo mainostaa Facebookissa tai Instagramissa. Hallinta kannattaa hoitaa Business Managerin kautta, vaikka se välillä teettääkin lisätyötä. (Tiskivuoro käy tota Business Manageria läpi tässä maaliskuun 2018 aikana, eli jos se kiinnostaa niin kannattaa laittaa ilmainen tilaus vetämään täällä ellet ole sitä jo hoitanut.)

Jos sulla on sivu, on sulla oltava myös suunnitelma sen sisällön päivittämistä varten. Tosin sitten alkuvuodesta 2018 Facebook kertoi suoraan, että aikoo minimoida orgaanisen näkyvyyden jos sivulla ei käydä merkityksellisiä keskusteluja. Kaikilla aloilla sellaisia ei välttämättä synny lainkaan ja joka tapauksessa ihmiset ovat varovaisempia kommentoimaan omalla nimellään täysin julkisessa ympäristössä, joten tämä tulee tuottamaan monelle julkaisijalle melkoisia haasteita.

Tästä syystä jonkinlainen mainosbudjetti lienee myös paikallaan jos tahdot saada niille päivityksillesi näkyvyyttä.

Sivulla toimivat live-videot, äänitallenteet, muistiinpanot (eli artikkelipohjat jotka voivat toimia vaikka bloginakin) ja tapahtumat, sekä viestibotit ja tarjouskupongit joita ei muualla ole käytössä. Sivusi tarjoaa sulle myös mm. postausten ajastusmahdollisuuden sekä runsaasti kävijätietoja. Sivun tykkääjiä voi myös käyttää mainoksen kohderyhmänä tai näköisyleisönä.

Facebook-sivun käyttöön liittyvät säännöt löytyvät täältä.

Facebook-ryhmä

Ryhmiä löytyy Facebookista jokaisen kuviteltavissa olevan aiheen ympäriltä ja sellaisen voit helposti perustaa itsekin. Osa ryhmistä vaatii henkilökohtaisen kutsun (salaiset), loput ovat sitten joko suljettuja tai julkisia.

Tällä hetkellä ryhmien perustaminen on suosiossa erityisesti siksi, että niillä pääsee toistaiseksi paremmin jäsenten uutisvirtaan kuin oman sivun postauksilla. Samoin ryhmissä tuntuu olevan paljon helpompi synnyttää keskustelua.

Oman ryhmän aktiivisena pitäminen ja ylläpito vaatii kuitenkin paljon enemmän aikaa ja viitseliäisyyttä kuin oman sivun – varsinkin alussa tarvitaan yleensä myös valmiiksi mietittyä sisältöä jota ilman ryhmän suosiota on hankala saada kasvuun. Toisaalta taas mitä suuremmaksi ryhmä kasvaa, sen työläämmäksi sen ylläpito muodostuu. Eli puolensa ja puolensa on tälläkin hommalla.

Ryhmissä voit ajastettujen julkaisujen lisäksi julkaista myynti-ilmoituksia, luoda tapahtumia ja kyselyitä, tehdä live-lähetyksen sekä tallentaa artikkeleita ja tiedostoja (esim. pdf) jäsenten käyttöön. Sinne voi siis laittaa esimerkiksi usein kysytyt kysymykset vaikka linkittämällä vanhoja keskusteluketjuja.

Käyttäjätietoja ryhmästä ei (ainakaan toistaiseksi) saa eikä sen jäsenille voi (ainakaan toistaiseksi) kohdentaa mainontaa.

Lue myös:

Vinkit Facebook-ryhmän perustamiseen ja ylläpitoon

3 syytä varoa Facebookia

Täyttääkö some-sisältösi nämä 5 kriteeriä?

Video: Tarkista nämä 7 asiaa ennen kuin postaat (useimmat niistä pätevät myös Facebookissa!)

Korjattu kohtaan profiili: yksityishenkilö voi luoda myös tapahtumia. 

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

 

PS. Kenen muun pitäis lukea tää? Laitathan eteenpäin noista jakonapeista 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta. Aloita heti: kokoa oma ideabuffa ja tule mukaan Facebook-ryhmäämme.

 

12 Shares
Share
Share
Pin
Tweet
Email