Suurin syy siihen, ettei sun mainonta toimi löytyy ostajan päästä:

Kun ei vaan ole oikea hetki niin ei ole.

Vaikka sun tarjoama ratkaisu ois ihan täydellinen koostumusta ja hintaa myöten ja itse mainoksen laatinut Suomen kovimmat nikkarit, niin jos se tarjous osuu väärään saumaan…

Sun on hyvä tietää mistä se johtuu ja mitä asialle ois tehtävissä jo ennen kuin alat syytää rahojasi kalliisiin mainoskampanjoihin.

Tässä on lyhykäisyydessään se prosessi jonka läpi meidän ostopäätökset suodattuu. Ostopolku.

Kun on kyse tuotteista kuten klemmarit ja post-it -laput, se menee sukkana läpi melkolailla huomaamatta. Mitä isommista hankinnoista puhutaan henkisellä tai aineellisella tasolla, sitä enemmän pureksittavaa siinä on sun asiakkalle – mutta siitäkin huolimatta isokin päätös saattaa syntyä lyhyessä ajassa jos puhut oikeista asioista oikeassa järjestyksessä.

#1 Ensimmäisessä vaiheessa me etsitään vahvistusta sille, että ongelma on todellinen – että siitä puhuvat muutkin, ja että sille oikeasti voi tehdä jotain. (Usko tai älä – useimmat ihmiset kuvittelee omat huolensa täysin ainutlaatuisiksi. Monilla meistä on myös sisäänrakennettuna ominaisuutena, ettei apua ruveta etsimään tai pyytämään ennen kuin on aivan pakko. Pitää pärjätä itse, vaikka pää kainalossa. On sitä ennenkin pärjätty ja #talvisota ja ties mitä perusteluja tähän löytyy.)

#2 Vasta kun kohta 1 on selvillä tulee vaihe 2: ruvetaan kartoittamaan vaihtoehtoja.

#3 Kolmas askel on se, jossa niitä vertaillaan keskenään jotta voidaan tehdä järjellä perusteltava ostopäätös (joka siis kuitenkin perustuu aina lopulta tunteisiin).

Ostopolun neljäs vaihe liittyy palaaviin asiakkaisiin. Heihin se sun tuotemainonta ja huipputarjoukset puree kaikkein parhaiten koska he tuntevat sut jo ja luottavat sinuun. Jatketaan heistä toisen kerran.

Näissä jokaisessa vaiheessa meidän keskittymiskyky ratkaisun löytämiseksi vaihtelee suuresti, ja siitä johtuu suositus, että sulla pitäis olla tarjolla monenlaista sisältöä tukemaan näitä ostopäätöksiä. Sinä kun et voi olla varma, missä vaiheessa ostopolkua tyypit milloinkin on.

Sun (tai jonkun muun) pitää todellisuudessa myydä ostajalle myös se seuraava steppi

Tässä sulle suunnitelmarunko, jolla pääset heti alkuun. Ens viikon Tiskivuorossa 20.6.2017 on juttua siitä paljonko näiden tuottamiseen suurinpiirtein kuluu aikaa – se helpottaa sun omien aikataulujen suunnittelua varsinkin jos et ole tän tyyppisiä juttuja ennen tehnyt.

Jos et vielä ole tilaaja, hoida asia kuntoon täällä nyt heti, ettei unohdu (linkki avautuu uuteen ikkunaan). Tilaus ei ikinä maksa sulle mitään eikä velvoita mihinkään.

Lataa alla oleva muistio itsellesi pdf-muodossa klikkaamalla tästä

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.