“Sosiaalinen media” tarkoittaa kaikkea verkossa tapahtuvaa toimintaa joka tarjoaa sisällön julkaisu- ja jako-, sekä vuorovaikutusmahdollisuuden ja johon on pääsy massoilla. Kanavia on siis monenlaisia:

  • sellaisia joissa sisältöä voidaan säilyttää ja jakaa, kuten blogit, YouTube, Google Docs tai SlideShare
  • yhteisöjä jotka mahdollistavat keskustelun ja vuorovaikutuksen: blogit, keskustelupalstat, Facebook, Linkedin, Google+, Skype ja mikroblogit kuten Twitter, SportsTracker ja HeiaHeia
  • yhteisöjä, jotka keskittyvät tiedon ja/tai kokemusten jakamiseen: Wikipedia, Yelp, Tripadvisor jne
  • palveluita, joiden sisältö viihdyttää, sivistää ja inspiroi: blogit, podcastit, Instagram, reaaliaikainen videostream (Ustream, Google Hangout, Periscope)…
  • muut, kuten yhteisöllinen navigointipalvelu Waze, erilaiset mobiilisovellukset, pelit jne.

Siksipä hyvä uutinen kuuluu, ettei sinun tarvitse ”olla kaikkialla”, vaan voit valita vaihtoehdoista ne, joista on bisneksellesi eniten hyötyä. Ja parasta asiassa on se, että kertaalleen tuotetun materiaalin jako ja uudelleenkäyttö on todella helppo toteuttaa.

Suomessa somea hyödynnetään vielä todella vähän markkinointivälineenä, joten nyt on todellakin ihan paras hetki vallata sieltä jalansija!

On sanottu, että sosiaalisen median myötä jokaisella firmalla on varaa ryhtyä mediamoguliksi, sillä SoMe-sisältö ei enää eroa mitenkään TV-, lehti- tai uutissisällöistä.

 

Tämä ajatus kannattaa pitää mielessä, koska sillä on suuri merkitys kuinka sisällöntuotantoon (ja niihin medioihin) suhtaudut.

Muistatko vielä ajan kun lehdet julkaisivat kysymys-vastaus -palstaa?

Vain murto-osa kysymyksistä ylipäätään päätyi palstalle, ja sekin aina viikkojen tai jopa kuukausien viiveellä.

Tänä päivänä vastauksen saa minuuteissa. Se voi toki olla mitä tahansa (oikea, väärä, hyvä, huono tai umpisurkea), mutta joku sen yleensä SoMessa antaa ja se voi koskea yhtä lailla sinua ja firmasi palveluita. (Twiittaa tämä.)

Lienet samaa mieltä siitä, että näiden vastausten olisi viisainta tulla sinulta mieluummin kuin kilpailijalta?

Jos SoMe turhauttaa, pelottaa tai tuntuu vastenmieliseltä, asialle täytyy tehdä jotain. Se nimittäin kuuluu ja näkyy läpi tekemisistäsi ja vastauksistasi.

Arvatenkin medioilla joiden päätoimittaja kokee vastenmielisyyttä koko hommaa kohtaan ei yleensä mene kovin hyvin… Vai mitä itse olet mieltä?

Näin muutat asennetta positiivisemmaksi

Mieti mikä siinä somessa oikein aiheuttaa vastustusta (jos aiheuttaa) ja kirjoita nämä syyt ylös.

Syitä voi olla monenlaisia, kuten esim.

  • some on hirveä aikasyöppö
  • en kuitenkaan keksi mitään uutta ja mahtavaa sanottavaa
  • en tiedä kuinka vastata ilkeisiin kommentteihin
  • en tajua kuinka investoinnit voisivat maksaa itsensä takaisin
  • en tiedä mistä aloittaisin suunnittelun, saati toteutuksen
  • en ole mikään sanaseppo/ erityisen kuvauksellinen tyyppi
    ja niin edelleen

Mieti myös mitä näille epäilyksille ja peloille voisi käytännössä tehdä sekä sitä, millaisia konkreettisia hyötyjä voisi olla odotettavissa kaikille eri osapuolille (yrittäjä, asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat, henkilökunta, muut sidosryhmät).

Näitä kysymyksiä kannattaa kartoittaa myös firman henkilökunnan näkökulmasta (jos sinulla on palkattua väkeä töissä), sillä paras tulos syntyy kun kaikki tietävät mistä on kyse, miksi asioita tehdään ja mitä on odotettavissa.

On siis tärkeää, että työntekijäsi osallistuvat ja mielellään myös sitoutuvat ja ovat mukana strategian luomisessa ja toteutuksessa. Sehän tietää kaikkien kannalta hyvää kun firmalla menee paremmin ja myynti vetää, eikö?

 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta.