Teetkö Periscope-asiaohjelmaa ja haluaisit sille enemmän katsojia? Ota tästä käyttöön 12 testattua vinkkiä joilla saat lähetyksillesi enemmän osallistujia ja uusintakatseluita:
#1 Mainosta lähetystä etukäteen somessa
5-10 minuuttia ennen lähetyksen alkua laita maailmalle tviitti jossa kerrot, että lähetys alkaa kohta ja mitä on luvassa.
Jos yleisössäsi on paljon sellaisia joille väline on vielä outo, voit ohjata heidät sivulle jossa neuvot miten toimia ja että lähetystä voi katsella myös verkossa. Vaikka verkkokatselijoilla ei ole mahdollisuutta kommentoida tai tykkäillä, se ei heidän arvoaan vähennä. Oma aloitusoppaani ja #tiskivuoron esittely löytyy täältä.
Käytä automaatiota jolla saat tviittisi jaettua myös Facebookiin ja LinkedIn-virtaan.
#2 Panosta otsikkoon
Otsikkosi on se tapa jolla erotut muista ja herätät kiinnostuksen kaikkialla sosiaalisessa mediassa, näin myös Periscopessa. Käytä emoji-merkkejä ja kehitä itsellesi #häsä josta sinut on helppo oppia tunnistamaan.
#3 Viimeistele käyttäjäkuvauksesi
Kun liität Periscopen Twitter-tiliisi se tuo automaattisesti mukanaan Twitterissä käyttämäsi kuvauksen. Yleisösi ja sisältösi tuskin on kuitenkaan identtinen Twitterin kanssa, joten muokkaa myös kuvaustasi sen mukaan. Mukaan kannattaa liittää myös linkki verkkosivuillesi tai blogiin.
#4 Suunnittele ja tiedota aikataulusta
Lähetysten uusintakatselumahdollisuus päättyy aina 24 h päästä lähetyksen loppumisesta, joten jos et lähetä päivittäin, profiilisi kertoo vain, ettei sinulla ole lähetyksiä. Määrittele siksi etukäteen aikataulu ja kerro siitä käyttäjäkuvauksessa, jotta profiilisi lukija tietää koska niitä on seuraavan kerran tiedossa.
#5 Osallistu muiden lähetyksiin
Käy kuuntelemassa muita scooppaajia jotka jo palvelevat sitä yleisöä jota tavoittelet ja osallistu keskusteluun. Voit klikata ruudullasi näkyvää kommenttia ja käydä katsomassa keskustelijan profiilia, lisätä hänet seurattavien listalle ja vastata suoraan hänen kommenttiinsa.
Olemalla aidosti avuksi kasvatat todennäköisyyttä että he seuraavat sinua takaisin ja tulevat kuuntelemaan sinunkin lähetyksiäsi.
#6 Jaa sijaintisi
Turvallisuusnäkökohdat toki huomioiden sijainti kannattaa jakaa siitä syystä, että sovelluksessa olevalla kartalla näkyvät nykyisin myös saatavilla olevat jälkilähetykset. Asetus löytyy lähetys-valikosta. Katso tarkemmat ohjeet täältä.
#7 Suosittele muiden ohjelmia
Jos tiedät jonkun muun tekevän omaa katsojakuntaasi kiinnostavaa ohjelmaa, kerro siitä lähetyksessäsi. Teet sillä palveluksen erityisesti katsojillesi, joita varten näitä hommia ylipäätään tehdään. Sitäpaitsi yhteistyö on voimaa, varsinkin verkossa ja varsin usein huomaat, että he tekevät sinulle vastapalveluksen.
#8 Suunnittele ohjelmasisältösi huolella
Tässä on hyvin yleinen tapa tehdä asiasisältöä Periscopeen:
Valmistaudut jakamaan 3 arvokasta vinkkiä ja noudatat tämän artikkelin ohjeita #1, #2, #4 ja #6. Niiden avulla varmistat, että ykkösfanisi ilmestyvät paikalle kun alat lähettää.
Lisäksi paikalle saapuu joukko uteliaita surffaajia. Saat heidät koukutettua katselijoiksi jos he tuntevat itsensä tervetulleiksi, puhumalla niistä hyödyistä joita vinkkiesi noudattamisesta seuraa ja olemalla puhumatta liikaa itsestäsi. Kannattaa siis siirtyä melko nopeasti itse asiaan, siihen jota mainostit otsikossasi (jokainen otsikko on pienoismainos) – sehän se heidät paikallekin toi.
Kerro lähetyksen alussa kuinka sinne voi kutsua lisää väkeä, eli kuinka jakaminen tapahtuu. Toisen kerran voit muistuttaa jakamismahdollisuudesta toisen vinkkisi jälkeen kertomalla, että kolmas – se paras – on vielä tulossa ja että aiot antaa kaikista vielä yhteenvedon lähetyksen loppupuolella. Näin kutsun lähettäjät tietävät, että heidän omille seuraajilleen on tiedossa laadukasta asiaa.
#9 Palkitse aktiivisimpia katsojia
Ottamalla käyttöön FullScope.tv-palvelun saat runsaasti tietoa muun muassa aktiivisimmista seuraajistasi ja voit miettiä heitä varten erilaisia palkitsemistapoja; arvontaa, osallistumiseen perustuvaa palkkiota ym. Katch.me-palvelun kautta voit vastailla jopa yksittäisiin kommentteihin tviittaamalla.
#10 Paljasta seuraava aihe
Lähetyksen lopussa kerro mitä seuraavassa lähetyksessäsi on odotettavissa ja muistuta kuinka sinua voi seurata.
#11 Mainitse aikakoodi
Varsinkin jos sisältösi on todella timanttista, muista mainostaa jälkilähetystä somessa. Kirjaa päivityksiin aikakoodi jonka kohdalta alkaa paras ja tärkein juttu, jotta katsellija voi halutessaan kelata suoraan siihen.
#12 Mainosta lähetyksiäsi kaikkialla
Uutiskirjeissä, käyntikorteissa, some-profiileissa, kuiteissa, kassalla ja oven pielessä.
Unohtuiko joku? Jaa omat vinkkisi kommenttilaatikossa!

PS. Muista laittaa artikkeli jakoon oheisista painikkeista!
Ilmainen Kaikki Periscopesta -opas
Tämä opas on kokoelma tiski.fi -blogissa ilmestyneitä artikkeleita sekä ennen julkaisemattomia lisäohjeita
Sisältää: Miksi Periscope – Mikä Periscope – Periscope yrityskäytössä 7 ideaa (uusi) - Videoidut aloitusoppaat - Kuinka aloitat käytön – Vältä nämä tyypilliset mokat – Usein kysyttyä – Lisävarusteet (uusi) – Näin saat katsojia 12 vinkkiä – 5 Faktaa sydämistä – 5 Ilmaista apuvälinettä (uusi) – Virtuaali-Periscope -asennusohjeet (uusi) – pdf 64 sivua
Klikkaa ja lataa opas
