Instagramin mahdollisuudet markkinoinnin välineenä ovat monipuolistuneet niin, ettei harjaantumaton käyttäjä enää tiedä mitä niillä kaikilla tekisi. Tulee sellainen karkkikauppafiilis, että kun ei osaa päättää, niin ei sitten valitse vaihtoehdoista enää mitään (tai ehkä se oon vaan mä…).

Otetaan tähän väliin kuitenkin lyhyt kertaus siitä, mitä olisi tarjolla ja missä tilanteissa niihin voisi tarttua.

Kuvat

Näistä se kaikki lähti liikkeelle – satunnaisräpsyistä joihin lisättiin tunnelmallisia filtereitä ja kehyksiä, joilla koitettiin saada huonolaatuisesta kuvasta vähän ”persoonallisempi”. Siitä sitten kävi muutama paras kaveri tykkäämässä – jos sattuivat jo olemaan Instan käyttäjiä.

Suodattimet ja kehykset löytyvät sovelluksesta edelleen, mutta paljon suositumpaa on julkaista ”käsittelemättömiä” kuvia, joista iso osa on otettu jollain ihan muulla välineellä kuin kännykkäkameralla ja kierrätetty Photoshopin kautta. Toki myös mobiililaitteisiin löytyy hyviä ohjelmia joita voi käyttää kuvan korjailuun. Muutama yksinkertainen säätö riittää parantamaan kuvan laatua merkittävästi.

Edelleen oma sivu tai ”profiili” kuvineen on se paikka jossa tulisi julkaista uuttakin sisältöä, sillä sen perusteella päätämme usein kannattaako profiilia ryhtyä seuraamaan vai ei. Kuvituksessa tärkeitä asioita ovat laatu ja niiden kertoma tarina, johon vierailija voi samaistua.

Hyviä välineitä käyttöösi ovat esim. Snapseed tai VSCO (kuvankäsittelyyn) sekä Planoly tai Later joiden avulla voit suunnitella miltä profiilisi tulee näyttämään.

Kuvakarusellit

Kun tarinan kertomiseen tarvitaan useampi kuva ja/tai video, voidaan luoda kuvakaruselli. Niitä kannattaa käyttää myös silloin kun samasta paikasta tai tilanteesta halutaan julkaista useampi kuva. Karusellin etu tarinoihin verrattuna on se, että niiden yhteydessä voidaan käydä keskustelua.

Jos käytät Instagramin suodattimia, samat asetukset pätevät kaikkiin karusellin kuviin. Valitse kansikuvaksi sellainen joka pitää profiilisi ilmeen yhtenäisenä.

Videot

Aikajanalla julkaistavan videon maksimimitta on nykyisellään 1 minuutti, jossa ajassa ehtii vaikka mitä. Pidempi ei kuitenkaan ole = parempi, vaan jos voit jotenkin tiivistää viestiä niin tee se.

Videoihin saa lisää eloa vaikkapa Instagramin omilla sovelluksilla Hyperlapse ja/tai Boomerang. Jos haluat yhdistellä kuvia ja liikkuvaa kuvaa videoksi, mobiililaitteisiin löytyy useita helppokäyttöisiä ohjelmia. Itse olen tykännyt Videoshop-nimisestä sovelluksesta, jonka saa sekä iOS- että Android-laitteisiin.

Tarinat

Vaihtoehto kuvakarusellille ovat tarinat. Niiden aika on erityisesti silloin kun sisällöllä tavoitellaan sisäpiiriläisyyden tunnetta tai nopeita reaktioita ihmisissä. Tarinan videoiden mitta on 15 sek ja kuvat näkyvät katsojalle aina 4 sek kerrallaan. (Jälkimmäisen voi toki pysäyttää paikoilleen painamalla puhelimen näyttöä pitkään.)

Itse tarinaan voi reagoida yksityisviestillä, tarinan sisään upotetulla äänestyksellä tai klikkaamalla linkkiä joka vie pois Instagramista. Sellaisen saa käyttöönsä kun seuraajamäärä nousee yli 10 000:een.

Tarinoita voi nykyisin myös uudelleenjulkaista omassa profiilissa.

Planoly on väline, jolla voi suunnitella ja ajastaa myös tarinoita. Saattaa olla, että tulevaisuudessa ohjelma hoitaa niiden postaamisen puolestasi automaattisesti, mutta ainakaan toistaiseksi näin ei ole.

Liian pitkien videoiden pätkimiseen voi käyttää esimerkiksi Continual-sovellusta.

Yksityisviestit

On huhuttu, että yksityisviestikeskus tultaisiin erottamaan Instagramista samaan tapaan kuin Messenger on erotettu Facebookista, mutta kirjoitushetkellä viestit asustelevat sovelluksen sisällä. Viestejä voi lähetellä kerrallaan yhdelle ihmiselle tai ryhmälle, jolla ei ole varsinaista ylläpitäjää.

Kuten mainittu, tarinoita voi kommentoida yksityisviestillä, ja niiden kautta voitkin ottaa yhteyttä myös sulle täysin vieraisiin ihmisiin ja he sinuun. Pidä silmällä lennokkia oikeassa ylänurkassa.

Live

Jos tarinaan toivotaan ajantasaista vuorovaikutusta, jos asiaa löytyy vähän pidemmäksi aikaa ja tuntuu, että sanoma kärsii jos se pilkotaan 15 sek pätkiin, tai jos mukaan halutaan poimia vieraita – ratkaisu on Instagram Live.

Kuten huomaat, enää ei Instagramissa ole kyse pelkästään kivoista kuvista, vaan erilaisissa tilanteissa kannattaa harkita erilaisia vaihtoehtoja joilla voi saada oman viestinsä perille paljon tehokkaammin.

Jos sulla ei ole selkeää strategiaa luotuna, kannattaa käydä täällä tai olla yhteydessä suoraan minuun, niin autan sen tekemisessä.

”En keksi mitään postattavaa.” ”Puuttuu ideoita.” ”En tiedä mitä jakaisin.”
Kuulostaako tutulta?

Saat asian kuntoon vartissa - kunhan eka klikkaat tästä!

 

PS. Kenen muun pitäis lukea tää? Laitathan eteenpäin noista jakonapeista 

Eve Koivula tartuttaa tarinankerrontaa brändimarkkinointiin ja jeesaa markkinoinnissa budjetista riippumatta. Aloita heti: kokoa oma ideabuffa ja tule mukaan Facebook-ryhmäämme.

 

Share
Pin
Share
Tweet
Email