Omat verkkosivut ovat toki kiinteä kustannuserä, ja jos markkinointibudjettia ei oikastaan ole, on yhteisömedia kuten Facebook-sivu kovin houkutteleva vaihtoehto.
Vaarana on, että jos/kun käytät siihen aikaasi ja muita rajallisia resursseja, jääkin vain luu käteen. Näin on jo käynyt tuhansille yrittäjille – ja tapauksia löytyy myös Suomesta.
Kun teet päätöksiä on hyvä muistaa seuraavat faktat:
#1 Facebook-sivusi omistaa Facebook
Tämä yhteisömediajättiläinen tekee mitä huvittaa – muun muassa muuttelee mielivaltaisesti algoritmejaan, joiden mukaan määräytyy näkemäsi sisältö, puhumattakaan muista ominaisuuksista.
Onko sulla tosissaan aikaa ja tarmoa pysytellä kärryillä niistä kaikista tuossa sun oman työn ohessa?
#2 Facebook ei tarjoa ilmaista näkyvyyttä
Taannoin yritys- ja fanisivujen niin sanottu orgaaninen näkyvyys romahti minimaaliseksi, koska Facebook on liikeyritys ja haluaa siitä rahaa. Sen lisäksi, että sinä tuotat sisällön, joudut edelleen itse markkinoimaan sitä tai maksamaan FB:lle sen levittämisestä. Facebook-mainonta puolestaan on kuten kaikki klikkimainonta: jos et hyvin tarkkaan tiedä mitä teet, maksat pääasiassa tyhjästä.
Jotkut somegurut väittävät, että näkyvyyttä voi edelleen saada jakamalla riittävän laadukasta sisältöä. Näitä guruja yhdistää ensisijaisesti se, että heidän laaja fanipohjansa on rakennettu ”vanhaan hyvään aikaan” ennen rahastuksen alkamista.
Tai rahalla.
Jos numeroita tarkastelee huomaa, että 3000 tykkäämistä ja jakoa kuulostaa isolta määrältä, mutta suhteutettuna kokonaisfanimäärään joka on vaikkapa 300.000 saadaan luvuksi 1 %. Se on varsin pieni numero, yhteistuloksena vuosien pohjaduunista, siitä, että talossa on joku joka tekee sen sisällön plus usein sen takana on lisäksi kympin-parin päivittäinen investointi.
Toinen yhdistävä tekijä on se, että heillä on poikkeuksetta tavoitteena ohjata ihmiset Facebookista omalle sivustolleen, jossa he keräävät sähköpostiosoitteita yhteydenpitoa varten.
Itse pyrin muuten käyttämään ja opetan ihan samaa taktiikkaa.
Tarvitset siis joka tapauksessa budjetin sivustosi ylläpitoon ja kehittämiseen ja silti vaarana on, että rahasi menevät kankkulan kaivoon.
#3 Facebook kontrolloi sun sisältöjäsi
Koska Facebook-sivusi omistaa Facebook, se myös sanelee mitä saat ja mitä et saa julkaista sivullasi. Yhtenä päivänä kuva tai video voi olla kelvollinen, seuraavana ei.
Sivusi voi jopa kadota bittitaivaaseen koska tahansa ilman, että sinä voit sanoa siihen juuta tai jaata.
Eräs kuuluisimmista tapauksista maailmalla lienee maailman suurin sosiaalisen median blogi SocialMediaExaminer, joka pitkällisen selvittelyn jälkeen sai suhteilla sivunsa uudelleen auki. Ilman omaa sähköpostilistaa heillä ei olisi sinä aikana ollut mitään tapaa pitää yhteyttä 350.000 faniinsa jotka Facebook omistaa.
Suomessa kansanedustaja Nazima Razmyar sekä Arman Alizad ovat olleet samassa tilanteessa, johon ei itse voi etukäteen mitenkään vaikuttaa tai varautua.
Rakennat siis niin sanotusti taloa vuokratontille ilman irtisanomisaikaa. Mahtaisitko uskaltaa toimia samoin jos kyseessä olisi yrityksen toimitila?
Lue myös: Haluatko saada Facebook-sivullesi tykkäyksiä? Tarkista nämä 3 asiaa ennen kuin postaat